Cele szczegółowe studiów Tyflopedagogika:
- pogłębienie i uzupełnienie wiedzy oraz rozwijanie umiejętności z zakresu edukacji, rewalidacji, wychowania i wspomagania osób z dysfunkcją i niepełnosprawnością wzrokową, metodyki pracy z dziećmi i młodzieżą z dysfunkcją i niepełnosprawnością wzrokową oraz metodyki pracy z ich rodzinami
- wyposażenie uczestników w praktyczne umiejętności dydaktyczne, rewalidacyjne i wspomagające, które przygotują uczestników do budowania pozytywnych kontaktów z osobami z dysfunkcją i niepełnosprawnością wzrokową i z ich rodzinami oraz umożliwią prawidłowe, skuteczne prowadzenie całego procesu edukacyjnego, wychowawczego i rehabilitacyjnego
- wyposażenie uczestników w praktyczne umiejętności niezbędne do prowadzenia zajęć z zakresu edukacji, rewalidacji i wspomagania osób z dysfunkcją i niepełnosprawnością wzrokową w przedszkolach specjalnych i szkołach specjalnych oraz integracyjnych, specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych i ośrodkach szkolno-wychowawczych, o których mowa w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 roku, a także w innych instytucjach o charakterze specjalnym
Absolwent studiów podyplomowych po zrealizowaniu ww. przedmiotów osiągnie następujące efekty kształcenia:
w zakresie wiedzy
- ma wiedzę z zakresu pedagogiki specjalnej, dydaktyki specjalnej, diagnostyki psychopedagogicznej, anatomii, fizjologii i patologii narządu wzroku, tyflopedagogiki, pedeutologii tyflopedagogicznej i diagnostyki tyflopedagogicznej
- zna postawy społeczne wobec osób z niepełnosprawnością wzrokową oraz sposoby kształtowania tych postaw
- ma wiedzę z zakresu wczesnego wspomagania rozwoju dzieci z niepełnosprawnością wzrokową
- zna psychologiczne aspekty rewalidacji dzieci z niepełnosprawnością wzrokową
- zna sposoby wspierania rodzin dzieci z niepełnosprawnością wzrokową oraz samych tych dzieci, w tym wspierania rozwoju ich zainteresowań
- ma wiedzę z zakresu dojrzałości szkolnej dzieci z niepełnosprawnością wzrokową
- zna metody komunikacji wspierającej i alternatywnej oraz brajlowskich metod porozumiewania się
- ma wiedzę z zakresu rehabilitacji i edukacji dorosłych z niepełnosprawnością wzrokową
- ma wiedzę na temat urządzeń technicznych wykorzystywanych do pracy z osobami z niepełnosprawnością wzorkową
- zna zasady doradztwa zawodowego i wspierania osób z niepełnosprawnością wzrokową
- zna problemy, wyzwania i potrzeby osób z niepełnosprawnością wzrokową, metody pracy opiekuńczo-wychowawczej oraz socjoterapeutycznej
- ma wiedzę z zakresu pomocy psychologicznej i pedagogicznej dla dziecka w wieku szkolnym, które zmaga się z niepełnosprawnością wzrokową
- zna metodykę nauczania i wychowywania osób z niepełnosprawnością wzrokową na różnych etapach edukacji oraz w różnych placówkach oświatowych
- zna sposoby prowadzenia zajęć rewalidacyjnych i korekcyjno-kompensacyjnych dla dzieci z niepełnosprawnością wzrokową
- zna zasady pracy w placówkach oświatowych z dziećmi z niepełnosprawnością wzrokową
w zakresie umiejętności
- potrafi wykorzystać w praktyce pedagogicznej wiedzę z zakresu pedagogiki specjalnej, dydaktyki specjalnej, anatomii, fizjologii i patologii narządu wzroku, tyflopedagogiki, pedeutologii tyflopedagogicznej oraz diagnostyki tyflopedagogicznej w pracy dydaktycznej i wychowawczej
- potrafi przeprowadzić diagnostykę psychopedagogiczną
- potrafi kształtować oraz zmieniać postawy społeczne wobec osób z niepełnosprawnością wzrokową
- potrafi prowadzić działania z zakresu wczesnego wspomagania rozwoju dzieci z niepełnosprawnością wzrokową
- potrafi wykorzystać wiedzę psychologiczną w rewalidacji dzieci z niepełnosprawnością wzrokową
- potrafi ocenić i określić poziom dojrzałości szkolnej dzieci z niepełnosprawnością wzrokową i wykorzystać tę analizę do pracy dydaktycznej oraz wychowawczej
- potrafi wspierać rodzinę dziecka z niepełnosprawnością wzrokową
- potrafi wspierać dziecko z niepełnosprawnością wzrokową, w tym wspierać rozwój jego zainteresowań
- potrafi wykorzystać w pracy dydaktyczno-wychowawczej metody komunikacji wspomagającej i alternatywnej
- potrafi wykorzystać w pracy dydaktyczno-wychowawczej brajlowskie metody porozumiewania się
- potrafi prowadzić rehabilitację i edukację osób dorosłych z niepełnosprawnością wzrokową
- potrafi wykorzystać różnorodne urządzenia techniczne w pracy z osobami z niepełnosprawnością wzrokową
- potrafi prowadzić działania z zakresu doradztwa zawodowego i udzielać wsparcia osobom z niepełnosprawnością wzrokową
- potrafi udzielić pomocy psychologicznej i pedagogicznej dzieciom z niepełnosprawnością wzrokową
- potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu wyzwań, problemów i potrzeb osób z niepełnosprawnością wzrokową do pracy edukacyjnej, wychowawczej i opiekuńczej, a także socjoterapeutycznej
- potrafi pracować zgodnie z zasadami metodyki nauczania i wychowania dzieci z niepełnosprawnością wzrokową w przedszkolu i kształceniu zintegrowanym
- potrafi pracować zgodnie z zasadami metodyki nauczania dzieci z niepełnosprawnością wzrokową w nauczaniu przedmiotowym
- potrafi pracować zgodnie z zasadami metodyki nauczania dzieci z niepełnosprawnością wzrokową w świetlicy i w internacie
- potrafi prowadzić zajęcia rewalidacyjne i korekcyjno-kompensacyjne dla dzieci z niepełnosprawnością wzrokową
- potrafi pracować w placówkach oświatowych z dziećmi z niepełnosprawnością wzrokową – zgodnie z zasadami, potrzebami i charakterem tych placówek
w zakresie kompetencji społecznych
- jest świadom spoczywającej na nim odpowiedzialności podczas pracy z dziećmi z niepełnosprawnością wzrokową oraz z rodzicami tych dzieci, otwarty na nowe wyzwania i wrażliwy na problemy oraz potrzeby swoich podopiecznych
- jest przygotowany do pracy samodzielnej i w grupie, z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi
- jest świadom konieczności etycznego zachowania wobec wychowanków oraz przestrzegania zasad etyki i prawa regulujących pracę pedagoga
- jest przygotowany do realizowania koncepcji uczenia się przez całe życie
PODSTAWA PRAWNA:
Program studiów podyplomowych z Tyflopedagogiki opracowano zgodnie z wytycznymi zawartymi w Ustawie z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. 2018, poz. 1668), w Rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 27 września 2018 r. w sprawie studiów (Dz.U. 2018, poz. 1861 z późn. zm.) oraz w Rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (załącznik nr 3, Standard kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela pedagoga specjalnego, nauczyciela logopedy i nauczyciela prowadzącego zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju dziecka).