Informacje

435 zł (czesne)

Liczba wpłat: 10

200 zł

Opłata wpisowa:

3

Liczba semestrów

Inne opcje:

– Istnieje możliwość wyboru płatności
semestralnej bądź jednorazowej
– Istnieje możliwość zmiany płatności
ze względu na dofinansowania

  • – 360 godzin zajęć (w tym 90h praktyk)
  • – kierunek kończy się egzaminem
Celem studiów jest merytoryczne i praktyczne przygotowanie uczestników do pracy w bibliotece szkolnej i pozaszkolnej, prowadzenia zajęć z zakresu edukacji bibliotecznej, animacji czytelnictwa i informacji naukowej w szkole podstawowej i ponadpodstawowej, nadanie uprawnień do prowadzenia zajęć z jako kolejnego przedmiotu oraz przygotowanie do pracy w bibliotece.

Uczestnik zdobędzie merytoryczną wiedzę z zakresu najważniejszych zagadnień dotyczących biblioteki, informacji naukowej i czytelnictwa, a także wiedzę i umiejętności z zakresu dydaktyki przedmiotu na poszczególnych etapach edukacji. Dzięki pogłębionej wiedzy teoretycznej i praktycznej uczestnik uzyska kompetencje do efektywnego przekazywania wiedzy z przedmiotu podczas zajęć szkolnych. Praktyki dydaktyczne pozwolą z kolei umocnić i wzbogacić umiejętności oraz kompetencje z zakresu praktycznej pracy dydaktycznej z uczniami w różnym wieku, a także z zakresu pracy w bibliotece.

Promocje

Dla osób, które zapiszą się na studia przygotowaliśmy atrakcyjne zniżki w opłatach.

20% zniżki

w czesnym

  • dla studentów i absolwentów CB ANS od 2023 roku* **

0 zł opłaty

wpisowej zamiast 200 zł

  • dla absolwentów Collegium Balticum

10% zniżki

dla absolwentów Collegium Balticum w latach 2016-2022r

* promocje nie łączą się ze sobą
** nie dotyczy kierunków: IS, Ajurweda, Akademia Lidera Plus, Zarz.bezp. w org., Medyczny Trener
(te kierunki:  0 zł opłaty wpisowej i 10% zniżki w czesnym dla obecnych studentów SW, uczestników SP i absolwentów CB ANS)

zapisy na studia

Wykładowcy na kierunku z Biblitekoznawstwa z informacją naukową

cb

Wiktoria Klera – dr nauk humanistycznych, krytyczka literatury, w pracy badawczej zajmuje się przede wszystkim autorami pokolenia „brulionu”, w szczególności Marcinem Świetlickim (autorka monografii „Namolna refreniczność”. Twórczość Marcina Świetlickiego, Wydawnictwo Pasaże, Kraków 2017), Marcinem Baranem i Marcinem Sendeckim, poezją noir, Totartem, biografiami muzyków i muzycznym życiem Seattle na początku lat 90. Od wielu lat prowadzi zajęcia z marketingu i zarządzania biblioteką oraz literatury dla dzieci i młodzieży w Collegium Balticum. Zajęcia ze studentami prowadziła wcześniej na Uniwersytecie Szczecińskim, w Wyższej Szkole Humanistycznej Towarzystwa Wiedzy Powszechnej w Szczecinie i Stargardzkiej Szkole Wyższej Stargardinum. Pracuje w Dziale Wydawnictw Muzeum Narodowego w Szczecinie. Teksty krytyczne publikowała w „Pograniczach”, „Portrecie”, „eleWatorze”, „artPapierze”, „eCzasie Kultury”, „Arteriach” „Autobiografii”, „Fragile”. Autorka wierszy.

Wiktoria Klera

Barbara Markowska

filolożka języka polskiego, bibliotekarka, edukatorka, organizatorka wydarzeń, absolwentka Programu Liderskiego PAFW Od 20 lat pracuje w Miejskiej Bibliotece w Szczecinie. Zaangażowana członkini Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich Okręg Zachodniopomorski (członkini Zarządu), radna Osiedla Drzetowo-Grabowo w Szczecinie, założycielka Stowarzyszenia Przystań.Wartości. Dwukrotnie wyróżniona w Konkursie Zachodniopomorski Bibliotekarz Roku oraz w Konkursie im. Olgi Rok. Zwolenniczka ustawicznego kształcenia i pracy w oparciu o pozytywne wartości.

Barbara Markowska

Marta Kostecka

Edukatorka, polonistka, bibliotekarka. Absolwentka filologii polskiej Wydziału Humanistycznego Uniwersytetu Szczecińskiego oraz studiów podyplomowych z zakresu bibliotekoznawstwa z informacją naukową tamże. Obecnie specjalizuje się w edukacji dorosłych. W obszarach jej zainteresowań znajdują się szczególnie technologie i nowe media, edukacja informacyjna, cyfrowa i medialna oraz kształcenie ustawiczne, nauczanie i uczenie się. Nauczała języka polskiego oraz pracowała w bibliotekach: szkolnej, akademickiej i publicznej, teraz współpracuje z biblioteką pedagogiczną. Na co dzień pracuje jako nauczycielka konsultantka ds. edukacji humanistycznej. Współtworzy markę szkoleniową Dobrze w Kulturze. Po godzinach czytelniczka i pasjonatka kultury we wszelkich jej odsłonach. Entuzjastka sztuki komiksowej. Działa społecznie w stowarzyszeniach LABiB i POP-ART oraz w Polskim Towarzystwie Badań nad Komiksem.

Marta Kostecka

cb

CB

cb

Koordynator studiów podyplomowych

Magdalena Woszczynska

cb

CB

CB

Cele szczegółowe:

  • wprowadzenie, ugruntowanie i wzbogacanie wiedzy dotyczącej wybranych zagadnień z zakresu historii biblioteki, sposobu jej funkcjonowania, sposobu opracowywania dokumentów, czytelnictwa, animacji czytelnictwa, literatury dla dzieci i młodzieży, nowoczesnych technologii w pracy bibliotekarza i etyki bibliotekarskiej
  • wyposażenie uczestników w praktyczne umiejętności związane z przekazywaniem wiedzy z zakresu biblioteki, informacji naukowej i czytelnictwa
  • wyposażenie uczestników w praktyczne umiejętności i kompetencje związane z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesie dydaktycznym
  • wyposażenie uczestników w praktyczne umiejętności i kompetencje z zakresu pracy w bibliotece i pracy bibliotekarza
  • wyposażenie uczestników w praktyczne umiejętności i kompetencje służące wspieraniu rozwoju wiedzy i umiejętności uczniów z zakresu nauczanego przedmiotu, wspieraniu rozwoju zainteresowań uczniów oraz ich gotowości do samodzielnego kontynuowania edukacji w przyszłości

Absolwent studiów podyplomowych po zrealizowaniu ww. przedmiotów osiągnie następujące efekty kształcenia:

w zakresie wiedzy

  • zna historię książki, bibliotek, czytelnictwa
  • ma wiedzę z zakresu prawa autorskiego i bibliotecznego
  • zna wybrane instytucje kultury i wybrane zagadnienia z zakresu edukacji regionalnej
  • zna wybrane systemy biblioteczne, zarządzanie dokumentacją i zasobami bibliotecznymi oraz zarządzania informacją naukową
  • ma wiedzę z zakresu kultury organizacyjnej, zarządzania i marketingu w bibliotekach oraz etyki zawodowej bibliotekarza
  • zna zasady skutecznej komunikacji
  • zna zasady wykorzystania nowych technologii i multimediów w pracy w bibliotece, posługiwania się przekazami medialnymi w edukacji, informacji i promowaniu czytelnictwa
  • zna wybrane zagadnienia z zakresu literatury dla dzieci i młodzieży
  • zna zasady funkcjonowania szkolnych i pedagogicznych bibliotek
  • zna i rozumie metody edukacji czytelniczej, metody animacji czytelniczej oraz terapeutyczne aspekty literatury w pracy bibliotekarza
  • zna zasady tworzenia, realizowania i oceniania projektów edukacyjnych w przestrzeni biblioteki
  • zna metodykę pracy pedagogicznej bibliotekarza
Zapisz się

w zakresie umiejętności

  • potrafi przekazywać wiedzę z zakresu historii i rozwoju książek, bibliotek, czytelnictwa
  • potrafi wykorzystać w praktyce zasady dotyczące prawa autorskiego i bibliotecznego
  • potrafi korzystać w swojej pracy z elementów edukacji regionalnej oraz pomocy wybranych instytucji kultury
  • potrafi posługiwać się systemami bibliotecznymi
  • potrafi zarządzać dokumentacją i zasobami bibliotecznymi
  • potrafi zajmować się i zarządzać informacją naukową
  • umie dostosować się do zasad kultury organizacyjnej w bibliotece
  • potrafi wykorzystać w praktyce wiedzę z zarządzania i marketingu w pracy zawodowej bibliotekarza
  • potrafi przestrzegać zasad etycznych w pracy bibliotekarza
  • potrafi się skutecznie komunikować z uczniami i dorosłymi w celu realizacji wyznaczonych zadań zawodowych
  • potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu literatury i bajkoterapii do realizacji skutecznych działań z zakresu promocji czytelnictwa i edukacji czytelniczej
  • potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu nowych technologii i multimediów w pracy w bibliotece, w posługiwaniu się przekazami medialnymi w edukacji, informacji i promowaniu czytelnictwa
  • potrafi pracować zgodnie z zasadami funkcjonowania bibliotek szkolnych i pedagogicznych
  • umie wykorzystać w praktyce metody edukacji czytelniczej, metody animacji czytelniczej oraz terapeutyczne aspekty literatury w pracy bibliotekarza
  • potrafi zaplanować, zrealizować i ocenić projekty edukacyjne w przestrzeni bibliotecznej
  • potrafi realizować zadania zawodowe zgodnie z metodyką pracy pedagogicznej bibliotekarza
Zapisz się

w zakresie kompetencji społecznych

  • jest świadom wartości literatury w edukacji szkolnej i pozaszkolnej oraz odpowiedzialności spoczywającej na pedagogach rozwijających i promujących czytelnictwo wśród dzieci i młodzieży
  • jest przygotowany do pracy samodzielnej i w grupie, z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi
  • jest świadom konieczności etycznego zachowania wobec wychowanków
  • jest przygotowany do realizowania koncepcji uczenia się przez całe życie
Zapisz się

Szczegóły dotyczące studiów

Program studiów

  • Historia książki i bibliotek
  • Czytelnictwo
  • Prawo biblioteczne i autorskie
  • Instytucje kultury
  • Kultura organizacyjna w bibliotekach
  • Informacja naukowa
  • Edukacja regionalna
  • Opracowanie formalne dokumentów
  • Bibliografia
  • Systemy biblioteczne
  • Zarządzanie i marketing w bibliotekach
  • Opracowanie rzeczowe
  • Analiza i interpretacja przekazów medialnych
  • Problemy bibliotekarskiej etyki zawodowej
  • Projekty edukacyjne w bibliotece
  • Komunikacja społeczna w bibliotece
  • Literatura dla dzieci i młodzieży
  • Biblioteki szkolne i pedagogiczne
  • Edukacja czytelnicza i medialna
  • Metodyka pracy pedagogicznej bibliotekarza
  • Technologie informacyjno-komunikacyjne w bibliotece
  • Biblioterapia w pracy pedagogicznej
  • Internet i multimedia w informacji naukowej i dydaktyce szkolnej
  • Techniki animacji czytelnictwa
  • Praktyki

CZAS TRWANIA STUDIÓW:
• studia podyplomowe, 3 semestry – 360 h
• liczba godzin praktyki – 90 h

Zapisz się

Wymagania

WYMAGANIA STAWIANE KANDYDATOM PRZY PRZYJMOWANIU NA STUDIA PODYPLOMOWE:

  • złożenie karty zgłoszeniowej (do pobrania ze strony www.cb.szczecin.pl)
  • złożenie kserokopii dyplomu ukończenia studiów wyższych (potwierdzona z przedłożonym dokumentem)
  • dowód osobisty do wglądu
Zapisz się

Świadectwo

Absolwenci otrzymują, zgodnie ze wzorem ministerialnym, świadectwo ukończenia studiów podyplomowych Collegium Balticum – Akademii Nauk Stosowanych na podstawie zaliczenia zajęć dydaktycznych, obecności na zajęciach oraz zdania egzaminu końcowego.

Zapisz się

Dokumenty do pobrania

  • Karta zgłoszenia
  • Ankieta rekrutacyjna

POBIERZ

Zapisz się

PODSTAWA PRAWNA:

Program studiów podyplomowych bibliotekoznawstwo opracowano zgodnie z wytycznymi zawartymi w Ustawie z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. 2018, poz. 1668), w Rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 27 września 2018 r. w sprawie studiów (Dz.U. 2018, poz. 1861 z późn. zm.) oraz w Rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (załącznik nr 1, Standard kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela).

Skip to content