Informacje

1450 zł

cena za semestr*

3

Liczba semestrów

  • – 630 godzin zajęć (w tym 180h praktyk)
  • – kierunek kończy się egzaminem
Celem studiów ( dawna OLIGOFRENOPEDAGOGIKA ) – Edukacja, wspomaganie i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną jest merytoryczne i praktyczne przygotowanie uczestników do pracy z osobami dotkniętymi lżejszą i głębszą niepełnosprawnością intelektualną w przedszkolach, szkołach i innych placówkach oświaty prowadzących działania o charakterze edukacyjnym, wychowawczym, wspierającym i integracyjnym, do pracy z dziećmi i młodzieżą z niepełnosprawnością intelektualną oraz z ich rodzinami.

Uczestnik zdobędzie umiejętności i kompetencje umożliwiające pracę o charakterze edukacyjnym, opiekuńczym, wychowawczym i wspomagającym. Dzięki pogłębionej wiedzy uczestnik będzie lepiej rozumiał przyczyny występowania niepełnosprawności intelektualnej, będzie potrafił pracować z osobami dotkniętymi tą niepełnosprawnością, odpowiednio dobierać metody dydaktyczne i wychowawcze oraz prowadzić zajęcia o charakterze korekcyjno-kompensacyjnym.
Uczestnik będzie przygotowany do pracy z dziećmi i młodzieżą z niepełnosprawnością intelektualną w szkołach specjalnych i integracyjnych oraz w innych placówkach oświatowych i instytucjach wspierających osoby z niepełnosprawnościami intelektualnie.

*Cena uzależniona od miasta, wielkości grupy oraz obowiązującej promocji w danym mieście wg. regulaminu promocyjnego.

Cele szczegółowe:

  • pogłębienie i uzupełnienie wiedzy oraz rozwijanie umiejętności dydaktycznych, wychowawczych i terapeutycznych z obszaru niepełnosprawności intelektualnej, metodyki pracy z dziećmi i młodzieżą z niepełnosprawnością intelektualną oraz metodyki pracy z rodzinami, w których są osoby dotknięte niepełnosprawnością intelektualną
  • wyposażenie uczestników w praktyczne umiejętności wychowawcze i terapeutyczne, takie jak: komunikacja, socjoterapia, doradztwo zawodowe, które przygotują uczestników do budowania pozytywnych kontaktów z osobami dotkniętymi niepełnosprawnością intelektualną i ich rodzinami i umożliwią prawidłowe, skuteczne prowadzenie całego procesu edukacyjnego, wychowawczego i wspomagającego
  • wyposażenie uczestników w praktyczne umiejętności niezbędne do prowadzenia zajęć edukacyjnych, integracyjnych i wspomagających dla osób z niepełnosprawnością intelektualną w przedszkolach, szkołach, placówkach specjalnych i placówkach integracyjnych, o których mowa w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 roku, a także w innych placówkach oświatowych i w placówkach pomocy społecznej, ośrodkach szkolno-wychowawczych oraz organizacjach pozarządowych skupiających dzieci i młodzież z niepełnosprawnością intelektualną

w zakresie wiedzy

  • zna podstawy psychologii klinicznej i psychopatologii
  • ma wiedzę dotyczącą postaw społecznych wobec osób z niepełnosprawnością intelektualną, wiedzę z zakresu pedagogiki specjalnej i jej subdyscyplin, w tym szczególnie oligofrenopedagogiki oraz wiedzę z zakresu edukacji integracyjnej i włączającej
  • zna zasady skutecznej komunikacji interpersonalnej
  • ma wiedzę z zakresu wspomagania rozwoju dzieci z niepełnosprawnością intelektualną oraz rozwijania ich zainteresowań oraz wiedzę dotyczącą dojrzałości szkolnej dzieci z niepełnosprawnością intelektualną oraz zna zasady udzielania takim dzieciom pomocy psychologiczno-pedagogicznej
  • zna zasady wspierania i pracy z rodziną dziecka z niepełnosprawnością intelektualną
  • ma wiedzę z zakresu pracy opiekuńczo-wychowawczej i socjoterapeutycznej, pomocy społecznej, doradztwa zawodowego i wspierania osób z niepełnosprawnością intelektualną
  • zna i rozumie wybrane zagadnienia z dydaktyki specjalnej, diagnostyki w pedagogice specjalnej oraz diagnostyki psychopedagogicznej
  • ma wiedzę z zakresu integracji społecznej i zawodowej osób z niepełnosprawnością intelektualną
  • ma wiedzę z zakresu metodyki nauczania i wychowywania dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w kształceniu zintegrowanym, w internacie i w świetlicy oraz na różnych poziomach edukacji
  • zna i rozumie medyczne aspekty edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną
  • ma wiedzę z zakresu edukacji i rewalidacji osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz z zakresu prowadzenia zajęć korekcyjno-kompensacyjnych dla dzieci z niepełnosprawnością intelektualną
  • zna zasady pracy z dziećmi z niepełnosprawnością intelektualną w wybranych instytucjach opiekuńczych, wychowawczych i edukacyjnych
  • zna prawne podstawy pracy z rodziną dziecka z niepełnosprawnością intelektualną oraz rozumie kulturowe i społeczne aspekty edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną
  • zna różne formy terapii, w tym arteterapię, terapię zabawą, muzyką i przy wykorzystaniu dramy

w zakresie umiejętności

  • potrafi wykorzystać wiedzę i narzędzia z zakresu psychologii klinicznej i psychopatologii w pracy pedagogicznej z dziećmi z niepełnosprawnością intelektualną oraz wykorzystać wiedzę z zakresu pedagogiki specjalnej i jej subdyscyplin, w tym oligofrenopedagogiki, w pracy pedagogicznej z dziećmi z niepełnosprawnością intelektualną, a także wykorzystać w praktyce pedagogicznej wiedzę z zakresu dydaktyki specjalnej
  • potrafi rozpoznać i ocenić postawy społecznych wobec osób z niepełnosprawnością intelektualną, przewidzieć je, a także wpływać na ich kształtowanie
  • potrafi prowadzić rehabilitację osób z niepełnosprawnością intelektualną
  • potrafi wykorzystać wiedzę i narzędzia z zakresu edukacji integracyjnej i włączającej w pracy pedagogicznej z dziećmi z niepełnosprawnością intelektualną, wykorzystać wiedzę i narzędzia z zakresu komunikacji interpersonalnej podczas pracy z dziećmi z niepełnosprawnością intelektualną, z ich rodzicami, z ich otoczeniem oraz z innymi specjalistami i pedagogami oraz prowadzić działania z zakresu wczesnego wspomagania rozwoju dzieci z niepełnosprawnością intelektualną
  • potrafi prowadzić działania z zakresu rozwijania zainteresowań dzieci z niepełnosprawnością intelektualną
  • potrafi wykorzystać w praktyce pedagogicznej wiedzę z zakresu dojrzałości szkolnej dzieci z niepełnosprawnością intelektualną, udzielać pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole dzieciom z niepełnosprawnością intelektualną oraz wspierać rodzinę dziecka z niepełnosprawnością intelektualną oraz pracować z tą rodziną
  • potrafi prowadzić działania z zakresu pracy opiekuńczo-wychowawczej, pomocy społecznej i socjoterapeutycznej dla dzieci z niepełnosprawnością intelektualną oraz prowadzić działania z zakresu doradztwa zawodowego i wsparcia społecznego dla osób z niepełnosprawnością intelektualną
  • potrafi prowadzić działania mające na celu integrację społeczną i zawodową osób z niepełnosprawnością intelektualną
  • potrafi wykorzystać w praktyce wiedzę z zakresu prawnych podstaw pracy z rodziną dziecka z niepełnosprawnością intelektualną
  • potrafi prowadzić zajęcia korekcyjno-kompensacyjne podczas terapii dzieci z niepełnosprawnością intelektualną, prowadzić zajęcia wychowawcze w internacie i w świetlicy dla osób z niepełnosprawnością intelektualną, prowadzić zajęcia z zakresu kształcenia zintegrowanego dla dzieci z niepełnosprawnością intelektualną oraz pracować z osobami z niepełnosprawnością intelektualną w wybranych instytucjach opiekuńczych, wychowawczych i edukacyjnych
  • potrafi wykorzystać w praktyce wiedzę z zakresu kulturowych i społecznych aspektów edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną
  • potrafi planować, realizować i oceniać proces nauczania osób z niepełnosprawnością intelektualną na wszystkich poziomach edukacji
  • potrafi prowadzić różne formy terapii, w tym arteterapię, terapię zabawą, muzyką i przy wykorzystaniu dramy

w zakresie kompetencji społecznych

  • jest świadom spoczywającej na nim odpowiedzialności podczas pracy z dziećmi z niepełnosprawnością intelektualną oraz z rodzicami tych dzieci, otwarty na nowe wyzwania i wrażliwy na problemy oraz potrzeby swoich podopiecznych
  • jest przygotowany do pracy samodzielnej i w grupie, z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi
  • jest świadom konieczności etycznego zachowania wobec wychowanków oraz przestrzegania zasad etyki i prawa regulujących pracę pedagoga
  • jest przygotowany do realizowania koncepcji uczenia się przez całe życie

Szczegóły dotyczące studiów

PROGRAM STUDIÓW

  • Dydaktyka specjalna
  • Diagnostyka w pedagogice specjalnej
  • Podstawy psychologii rozwojowej, klinicznej i psychopatologii
  • Podstawy pedagogiki specjalnej
  • Edukacja osób z niepełnosprawnością intelektualną – wprowadzenie
  • Medyczne aspekty edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną
  • Diagnostyka psychopedagogiczna
  • Edukacja integracyjna i włączająca
  • Rodzina z dzieckiem niepełnosprawnym intelektualnie
  • Edukacja i rewalidacja osób z niepełnosprawnością intelektualną
  • Pomoc społeczna na rzecz osób z niepełnosprawnością intelektualną
  • Komunikacja interpersonalna oraz poradnictwo i praca z rodziną
  • Prawne podstawy pracy z rodziną dziecka z niepełnosprawnością intelektualną
  • Kulturalne i społeczne aspekty edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną
  • Metodyka zajęć korekcyjno-kompensacyjnych i rewalidacji indywidualnej dziecka
  • Metodyka nauczania i wychowania osób z lekką niepełnosprawnością intelektualną na poszczególnych etapach edukacji
  • Metodyka nauczania i wychowania osób z głębszą i głęboką niepełnosprawnością intelektualną
  • Metodyka terapii ruchem
  • Arteterapia
  • Metodyka terapii zabawą. Drama w edukacji
  • Metodyka terapii muzyką
  • Praktyki zawodowe

CZAS TRWANIA STUDIÓW:
– Studia podyplomowe 3 semestralne – 630 godzin
– Liczba godzin praktyki – 180 godzin

Zapisz się

WYMAGANIA

WYMAGANIA STAWIANE KANDYDATOM PRZY PRZYJMOWANIU NA STUDIA PODYPLOMOWE:

  • złożenie karty zgłoszeniowej (do pobrania ze strony www.cb.szczecin.pl)
  • złożenie kserokopii dyplomu ukończenia studiów wyższych (potwierdzona z przedłożonym dokumentem)
  • dowód osobisty do wglądu
Zapisz się

ŚWIADECTWO

Absolwenci otrzymują, zgodnie ze wzorem ministerialnym, świadectwo ukończenia studiów podyplomowych Szczecińskiej Szkoły Wyższej Collegium Balticum na podstawie zaliczenia zajęć dydaktycznych, obecności na zajęciach oraz zdania egzaminu końcowego.

Zapisz się

DOKUMENTY DO POBRANIA

  • Karta zgłoszenia
  • Ankieta rekrutacyjna

POBIERZ

Zapisz się

WYKŁADOWCY

Opiekun kierunku

Zapisz się

PODSTAWA PRAWNA:

Program studiów podyplomowych opracowano zgodnie z wytycznymi zawartymi w Ustawie z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. 2018, poz. 1668), w Rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 27 września 2018 r. w sprawie studiów (Dz.U. 2018, poz. 1861 z późn. zm.) oraz w Rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (załącznik nr 3, Standard kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela pedagoga specjalnego, nauczyciela logopedy i nauczyciela prowadzącego zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju dziecka).

Partnerzy Uczelni

Klaster.it

Policja

Microsoft

Uczelnia IT

Micosoft Azure

BBN

Technopark Pomerania

Tieto

enato.pl

InfinIT Codelab

Cloudica

Fundacja IT

OpenEDG

Kanbo

Umlaut

Sejm RP

Komisja BIO w Europarlamencie

Mój Dom

Dom Pomocy Społecznej

12 Dywizja

Wojewódzki Sztab Wojskowy w Szczecinie

Wojskowa Komenda Uzupełnień w Szczecinie

Komenda Wojewódzka PSP

Schronisko dla nieletnich w Szczecinie

Miasto Szczecin

C++

Sense

Uzdrowisko Kołobrzeg

Przedszkole nr 2 Hejnałek

Muzeum Narodowe

ZP Grodzisk

SOSW w Tanowie

SOSW nr 2 w Szczecinie

ZUW w Szczecinie

Object Connect

Poradnia Nowogard

Skip to content