Cele szczegółowe:
- pogłębienie i uzupełnienie wiedzy oraz rozwijanie umiejętności edukacyjnych i wychowawczych z zakresu resocjalizacji i profilaktyki uzależnień w pracy z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi dotkniętymi zachowaniami przestępczymi, uzależnieniami, problemami niedostosowania społecznego
- wyposażenie uczestników w praktyczne umiejętności wychowawcze i terapeutyczne, takie jak: komunikacja, mediacje, terapia uzależnień, streetworking, które przygotują uczestników do budowania pozytywnych kontaktów z osobami dotkniętymi różnorodnymi niedostosowaniami społecznymi i umożliwią prawidłowe, skuteczne prowadzenie całego procesu profilaktycznego lub resocjalizacyjnego
- wyposażenie uczestników w praktyczne umiejętności edukacyjne wychowawcze niezbędne do prowadzenia zajęć z zakresu resocjalizacji i profilaktyki uzależnień w, szkołach, placówkach edukacyjnych i opiekuńczo-wychowawczych, o których mowa w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 roku, a także w placówkach pomocy społecznej, ośrodkach szkolno-wychowawczych, organizacjach pozarządowych wspierających osoby ze środowisk zagrożonych patologią, w instytucjach resocjalizacyjnych, penitencjarnych i placówkach pomocy rodzinie
Absolwent studiów podyplomowych po zrealizowaniu ww. przedmiotów osiągnie następujące efekty kształcenia:
w zakresie wiedzy
- zna podstawy pedagogiki resocjalizacyjnej, wybrane systemy resocjalizacji, wybrane zagadnienia z zakresu psychologii i psychiatrii, zasady i metody pomocy postpenitencjarnej, wybrane zagadnienia i narzędzia komunikacji, mediacji i negocjacji
- zna społeczne i prawne uwarunkowania niedostosowania społecznego, subkultur i zagrożenia patologią
- zna zjawisko uzależnień, zna działania z zakresu profilaktyki, diagnozy i terapii wybranych typów uzależnień uzależnień
- zna i rozumie zagrożenia suicydalne i działania prewencyjne z tym związane
- zna zjawisko mobbingu i działania związane z diagnozą i zapobieganiem mobbingowi w miejscu pracy
- zna prawo rodzinne i opiekuńcze
- zna metodykę pracy resocjalizacyjnej i opiekuńczo-wychowawczej
- zna zjawisko cyberuzależnienia, metody zapobiegania mu i leczenia podczas terapii
- ma wiedzę z zakresu dydaktyki specjalnej i diagnostyki w pedagogice specjalnej
- zna aksjologiczne podstawy resocjalizacji
- zna prawne i społeczne uwarunkowania procesu resocjalizacji w działaniach pedagogicznych i rozumie relacje między pedagogiką resocjalizacyjną a edukacją
- ma wiedzę dotyczącą subkultur młodzieżowych
- zna i rozumie zasady i narzędzia diagnozy psychopedagogicznej w resocjalizacji
w zakresie umiejętności
- potrafi wykorzystać w praktyce zawodowej wiedzę z zakresu pedagogiki resocjalizacyjnej, systemów resocjalizacji, psychologii i psychiatrii w pracy resocjalizacyjnej, komunikacji, mediacji i negocjacji w pracy resocjalizacyjnej
- potrafi udzielać pomocy postpenitencjarnej
- potrafi pracować z osobami dotkniętymi niedostosowaniem społecznym, patologią oraz osobami z różnych subkultur
- potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu niedostosowania społecznego w celu doskonalenia prowadzonych przez siebie działań resocjalizacyjnych
- potrafi pracować z osobami dotkniętymi różnymi uzależnieniami, prowadzić diagnozę i terapię takich osób
- potrafi planować i realizować działania z zakresu profilaktyki uzależnień
- potrafi prowadzić działania z zakresu zapobiegania zachowaniom suicydalnym
- potrafi prowadzić działania z zakresu zapobiegania lub leczenia cyberuzależnień
- potrafi prowadzić działania z zakresu pracy resocjalizacyjnej zgodnie z metodyką tej pracy
- potrafi prowadzić działania z zakresu pracy opiekuńczo-wychowawczej zgodnie z metodyką tej pracy
- potrafi wykorzystać w praktyce zawodowej wiedzę z zakresu prawa rodzinnego i opiekuńczego
- potrafi rozpoznać, zdiagnozować mobbing, prowadzić działania zapobiegające mu lub uwalniające od mobbingu w miejscu pracy
- potrafi wykorzystać w praktyce wiedzę z zakresu dydaktyki specjalnej i diagnostyki w pedagogice specjalnej
- potrafi wykorzystać w praktyce znajomość aksjologicznych podstaw resocjalizacji
- potrafi wykorzystać w praktyce prawne i społeczne uwarunkowania procesu resocjalizacji w działaniach pedagogicznych i relacje między pedagogiką resocjalizacyjną a edukacją
- potrafi pracować z młodzieżą należącą do subkultur młodzieżowych oraz wykorzystać w praktyce pedagogicznej znajomość młodzieżowych subkultur
- potrafi przeprowadzić diagnozę psychopedagogiczną na potrzeby działań z zakresu resocjalizacji
w zakresie kompetencji społecznych
- jest świadom spoczywającej na nim odpowiedzialności zawodowej, gotów do podejmowania nowych wyzwań i udzielania wsparcia podopiecznym
- jest przygotowany do pracy samodzielnej i w grupie, z dziećmi i dorosłymi
- jest świadom konieczności etycznego zachowania wobec podopiecznych
- przygotowany do realizowania koncepcji uczenia się przez całe życie
PODSTAWA PRAWNA:
Program studiów podyplomowych opracowano zgodnie z wytycznymi zawartymi w Ustawie z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. 2018, poz. 1668), w Rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 27 września 2018 r. w sprawie studiów (Dz.U. 2018, poz. 1861 z późn. zm.) oraz w Rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (załącznik nr 3, Standard kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela pedagoga specjalnego, nauczyciela logopedy i nauczyciela prowadzącego zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju dziecka).