- Rekrutacja 2025
- Oferta
- Szkolenia
- Uczelnia
- Strefa studenta
- Blog
- Kontakt
- REKRUTACJA ONLINE
06/02/2024
Nic bardziej mylnego! Andragogika to stosunkowo młoda dziedzina nauki, która jest znacznie bliżej nas, niż mogłoby to się wydawać. Kim zatem jest andragog i jakie obszary stanowią jego główny przedmiot badań? Czy andragogika to dziedzina zorientowana na przyszłość? Koniecznie zapoznaj się z naszym wpisem!
Andragogika to młoda dziedzina nauki, która skupia się na rozwijaniu kompetencji dorosłych osób. Słowo „andragogika” pochodzi od greckich słów „aner”, oznaczającego „mężczyzna, dorosły” i “agogos”, czyli „prowadzący, przewodnik”. Andragogika oznacza zatem prowadzenie dorosłych osób przez proces edukacji.
Andragogika to nauka o edukacji dorosłych, która różni się od tradycyjnych metod nauczania, które stosowane są w edukacji dzieci i młodzieży. Najważniejszym założeniem andragogiki jest to, że dorośli uczą się inaczej niż młodsi uczniowie i są już ściśle ukierunkowani na osiągnięcie sprecyzowanych celów. Osoby dorosłe posiadają już bowiem bogate doświadczenia życiowe, które znacząco wpływa na ich sposób uczenia się i postrzegania świata. Inne są zatem ich wymagania i potrzeby względem edukacji.
Czy wyobrażasz sobie swój powrót do szkoły z dotychczasowym bagażem doświadczeń? Z pewnością wielu z nas inaczej patrzyłaby na niektóre przedmioty szkolne i zmieniła ówczesne podejście do nauki. Dorosły uczeń, w odróżnieniu od młodszego, przystępuje do edukacji z bardziej świadomą postawą, poszukując wiedzy, która bezpośrednio odpowiada na jego bieżące potrzeby i aspiracje. Taka postawa oczywiście może wiązać się z dużo większą motywacją do nauki.
Andragogika podkreśla samodzielność i samoorganizację dorosłych uczniów. Uznaje, że dorośli mają jasno określone cele edukacyjne i pragną nauki, która jest bezpośrednio związana z ich codziennymi doświadczeniami i wyzwaniami zawodowymi. Dlatego też w andragogice duży nacisk kładzie się na praktyczne zastosowanie wiedzy, uczenie się przez doświadczenie, warsztatowe rozwiązywanie problemów, a także na zdobywaniu wiedzy poprzez refleksję nad własnymi doświadczeniami życiowymi.
Pedagogika często wykorzystuje hierarchiczne struktury nauczania, w których to nauczyciel jest głównym źródłem wiedzy. W andragogice rola nauczyciela ewoluuje w kierunku mentorstwa i doradztwa, gdzie andragog staje się raczej przewodnikiem i partnerem, który wspiera i motywuje dorosłych uczniów w realizowaniu ich indywidualnych ścieżek edukacyjnych.
Faktem jest, że dorośli coraz częściej poszukują edukacji, aby lepiej radzić sobie w życiu zawodowym i osobistym, rozwijać swoje pasje, awansować czy po prostu… sprostać wyzwaniom współczesnego świata. Nieco inaczej podchodzi się do procesu nauczania, kiedy jest się zmotywowanym i pragnie się zrealizować określony cel. Warto również dodać, że w obliczu dynamicznie zmieniającego się rynku pracy, stale rosnącej konkurencji i nieustannych zmian technologicznych, dorosłe osoby coraz częściej uznają ciągłe kształcenie i rozwój osobisty za kluczowe elementy swojej kariery zawodowej.
W dzisiejszym świecie wiedza stosunkowo szybko się dezaktualizuje, a jeszcze kilkanaście lat temu wiele badań prognozowało, że będziemy pracować w zawodach, które jeszcze nie istnieją. Obecnie możemy już dostrzec, jak ówczesne przewidywania stają się rzeczywistością. Towarzyszy nam dynamiczny rozwój sztucznej inteligencji i zmiany społeczno–ekonomiczne, które prowadzą do powstawania nowych zawodów i specjalizacji. Inwestowanie w edukację w dorosłym życiu staje się nie tylko potrzebą wynikającą z rozwoju osobistego, ale również strategii związanej z dynamicznie zmieniającym się rynkiem pracy.
Andragogowie znajdują zatrudnienie w wielu różnych miejscach, od instytucji edukacji wyższej po środowiska korporacyjne. Ich rola wykracza poza tradycyjne nauczanie i obejmuje również doradztwo, coaching i mentoring. Dla osób z wykształceniem w dziedzinie nauk społecznych, takich jak: pedagogika, psychologia czy socjologia, andragogika może stanowić atrakcyjny obszar rozwoju zawodowego. Z kolei trenerzy i szkoleniowcy, którzy postanowią uzupełnić swoje wykształcenie o studia podyplomowe z zakresu andragogiki, zyskują szansę na pogłębienie swojej wiedzy i umiejętności w pracy z dorosłymi. Dzięki temu mogą otworzyć przed sobą nowe ścieżki kariery zawodowej.