Cele szczegółowe:
- wprowadzenie, ugruntowanie i wzbogacanie wiedzy dotyczącej wybranych zagadnień z zakresu informatyki, korzystania z nowych mediów oraz ochrony przed cyberzagrożeniami
- wyposażenie uczestników w praktyczne umiejętności związane z przekazywaniem wiedzy z zakresu informatyki, korzystania z nowych mediów oraz ochrony przed cyberzagrożeniami
- wyposażenie uczestników w praktyczne umiejętności i kompetencje związane z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesie dydaktycznym
- wyposażenie uczestników w praktyczne umiejętności i kompetencje służące wspieraniu rozwoju wiedzy i umiejętności uczniów z zakresu nauczanego przedmiotu, wspieraniu rozwoju zainteresowań uczniów oraz ich gotowości do samodzielnego kontynuowania edukacji w przyszłości
Absolwent studiów podyplomowych po zrealizowaniu ww. przedmiotów osiągnie następujące efekty kształcenia:
w zakresie wiedzy
- ma wiedzę z zakresu bazy danych, administrowania systemem Windows, sztucznej inteligencji
- zna zasady ochrony własności intelektualnej
- ma wiedzę z zakresu komunikacji społecznej, w tym komunikacji na linii nauczyciel – uczeń oraz nauczyciel – rodzic
- zna platformy edukacyjne, programy użytkowe i systemy operacyjne, ma wiedzę z zakresu sieci komputerowej
- zna narzędzia grafiki komputerowej i wizualizacji
- ma wiedzę dotyczącą relacji między mediami a zjawiskami patologicznymi
- zna sposób diagnozowania osiągnięć szkolnych w zakresie informatyki
- zna sposoby upowszechniania wiedzy informatycznej
- zna metodykę nauczania informatyki na poszczególnych etapach edukacji
- rozumie znaczenie mediów jako środka dydaktycznego w edukacji szkolnej
- zna sposoby stosowania urządzeń mobilnych
- ma wiedzę z zakresu właściwej organizacji pracy z komputerem
w zakresie umiejętności
- potrafi korzystać z bazy danych i systemu Windows
- potrafi korzystać z urządzeń mobilnych w edukacji
- potrafi korzystać z elementów sztucznej inteligencji w edukacji
- potrafi stosować zasady prawa autorskiego w pracy dydaktycznej i w edukacji informatycznej
- potrafi skutecznie, merytorycznie i w sposób zgodny z kulturą słowa komunikować się z uczniami, rodzicami, nauczycielami
- potrafi budować w klasie atmosferę sprzyjającą zdobywaniu i rozwijaniu wiedzy informatycznej
- potrafi wykorzystywać w pracy dydaktycznej i pedagogicznej platformy edukacyjne
- potrafi wykorzystywać w pracy dydaktycznej i pedagogicznej programy użytkowe
- potrafi wykorzystywać w pracy dydaktycznej i pedagogicznej systemy operacyjne
- potrafi korzystać z programów do grafiki komputerowej i wizualizacji oraz przekazywać te umiejętności uczniom
- potrafi korzystać z sieci komputerowej i telekomunikacji w sposób bezpieczny i skuteczny
- potrafi wykorzystać wiedzę na temat relacji między mediami a zjawiskami patologicznymi w pracy edukacyjnej i pedagogicznej
- potrafi projektować i realizować działania chroniące uczniów przed zjawiskami patologicznymi w mediach oraz przygotowujące uczniów do bezpiecznego korzystania z mediów, w tym z cyberprzestrzeni
- potrafi diagnozować szkolne osiągnięcia uczniów w zakresie informatyki
- potrafi wykorzystać w praktyce wiedzę na temat upowszechniania wiedzy informatycznej, a także samodzielnie projektować i prowadzić działania z tego zakresu
- potrafi nauczać informatyki na poszczególnych etapach edukacyjnych zgodnie z zasadami metodyki, podstawą programową i potrzebami uczniów
- potrafi korzystać z mediów jako jednego ze środków edukacyjnych
- potrafi projektować i realizować, a także analizować i oceniać przeprowadzony przez siebie proces dydaktyczny z zakresu edukacji medialnej i technologii informacyjnej
- potrafi organizować pracę z komputerem i w pracowni komputerowej zgodnie z zasadami BHP, ergonomii i w sposób zapewniający uczniom bezpieczeństwo
w zakresie kompetencji społecznych
- jest świadom wartości wiedzy informatycznej w edukacji szkolnej i pozaszkolnej oraz odpowiedzialności spoczywającej na pedagogach rozwijających i promujących znajomość zagadnień z informatyki wśród dzieci i młodzieży
- jest przygotowany do pracy samodzielnej i w grupie, z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi
- jest świadom konieczności etycznego zachowania wobec wychowanków
- jest przygotowany do realizowania koncepcji uczenia się przez całe życie
PODSTAWA PRAWNA:
Program studiów podyplomowych opracowano zgodnie z wytycznymi zawartymi w Ustawie z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. 2018, poz. 1668), w Rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 27 września 2018 r. w sprawie studiów (Dz.U. 2018, poz. 1861 z późn. zm.) oraz w Rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (załącznik nr 1, Standard kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela).