Studia podyplomowe dla nauczycieli języka polskiego to niezwykła okazja do rozwoju zawodowego, przygotowująca słuchaczy do nauczania języka polskiego w szkole podstawowej i ponadpodstawowej.
Celem studiów jest merytoryczne i praktyczne przygotowanie uczestników do nauczania języka polskiego w szkole podstawowej i ponadpodstawowej oraz nadanie uprawnień do prowadzenia zajęć z języka polskiego jako kolejnego przedmiotu.
Uczestnik zdobędzie merytoryczną wiedzę z zakresu najważniejszych zagadnień języka polskiego, a także wiedzę i umiejętności z zakresu dydaktyki przedmiotu na poszczególnych etapach edukacji. Dzięki pogłębionej wiedzy teoretycznej i praktycznej uczestnik uzyska kompetencje do efektywnego przekazywania wiedzy z przedmiotu podczas zajęć szkolnych. Praktyki dydaktyczne pozwolą z kolei umocnić i wzbogacić umiejętności oraz kompetencje z zakresu praktycznej pracy dydaktycznej z uczniami w różnym wieku.
Adresaci studiów:
Uczestnikami podyplomowych studiów „Język polski dla nauczycieli” mogą zostać posiadający przygotowanie pedagogiczne absolwenci studiów pierwszego i drugiego stopnia kierunków pedagogicznych oraz kierunków nauczycielskich, którzy są zainteresowani uzyskaniem uprawnień do prowadzenia zajęć szkolnych z kolejnego przedmiotu.
Promocje
Dla osób, które zapiszą się na studia przygotowaliśmy atrakcyjne zniżki w opłatach.
20% zniżki
w czesnym
dla studentów Collegium Balticum ANS, oraz absolwentów, którzy w tym samym roku kalendarzowym ukończyli studia licencjackie, magisterskie lub podyplomowe.
0 zł opłaty
wpisowej zamiast 200 zł
dla absolwentów Collegium Balticum ANS do roku 2016r.
10% zniżki
w czesnym dla absolwentów Collegium Balticum ANS w latach 2017-2024r.
Opłata wpisowa – 200 zł
* promocje nie łączą się ze sobą ** nie dotyczy kierunków: Integracja Sensoryczna, Ajurweda, Zarządzanie bezpieczeństwem w organizacji (**te kierunki: 0 zł opłaty wpisowej i 10% zniżki w czesnym dla obecnych studentów SW, uczestników SP i absolwentów CB ANS)
Cele szczegółowe:
wprowadzenie, ugruntowanie i wzbogacanie wiedzy dotyczącej wybranych zagadnień z zakresu historii literatury polskiej i powszechnej, gramatyki i kultury języka polskiego, stylistyki oraz analizy i interpretacji dzieła literackiego i tekstów kultury
wyposażenie uczestników w praktyczne umiejętności związane z przekazywaniem wiedzy z zakresu historii literatury polskiej i powszechnej, gramatyki i kultury języka polskiego, stylistyki oraz analizy i interpretacji dzieła literackiego i tekstów kultury
wyposażenie uczestników w praktyczne umiejętności i kompetencje związane z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesie dydaktycznym
wyposażenie uczestników w praktyczne umiejętności i kompetencje służące wspieraniu rozwoju wiedzy i umiejętności uczniów z zakresu nauczanego przedmiotu, wspieraniu rozwoju zainteresowań uczniów oraz ich gotowości do samodzielnego kontynuowania edukacji w przyszłości
Absolwent studiów podyplomowych po zrealizowaniu ww. przedmiotów osiągnie następujące efekty kształcenia:
w zakresie wiedzy
zna historię literatury polskiej i wybrane elementy literatury powszechnej
zna problematykę, motywy i konteksty literatury dla dzieci i młodzieży
zna i rozumie zasady analizowania i interpretowania dzieł literackich na poszczególnych poziomach edukacji
zna i rozumie zasady analizowania i interpretowania tekstów kultury w kontekście nauczania języka polskiego na poszczególnych poziomach edukacji
ma wiedzę z zakresu gramatyki opisowej i kultury języka polskiego
ma wiedzę z zakresu praktycznej stylistyki
ma wiedzę o kulturze współczesnej
zna i rozumie zasady dydaktyki języka polskiego i literatury polskiej w szkole podstawowej
zna i rozumie zasady dydaktyki języka polskiego i literatury polskiej w szkole ponadpodstawowej
zna zasady stosowania dramy na lekcjach języka polskiego
zna i rozumie specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu, z jakimi mogą się mierzyć uczniowie szkół podstawowych i ponadpodstawowych na lekcjach języka polskiego
zna metody aktywizujące wykorzystywane na lekcjach języka polskiego
ma wiedzę z zakresu wykorzystania technologii komputerowych w nauczaniu języka polskiego
zna i rozumie zasady metodyki i dydaktyki języka polskiego i literatury polskiej w szkole podstawowej
zna i rozumie znaczenie wiedzy polonistycznej dla uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych
w zakresie umiejętności
potrafi wykorzystać w praktyce wiedzę z zakresu literatury polskiej i powszechnej i przekazać ją uczniom
potrafi wykorzystać w praktyce wiedzę z zakresu literatury dla dzieci i młodzieży i powszechnej i przekazać ją uczniom
potrafi wykorzystać w praktyce wiedzę z zakresu analizy i interpretacji dzieła literackiego i powszechnej i przekazać ją uczniom. Potrafi samodzielnie analizować i intepretować dzieła literackie na poszczególnych poziomach edukacyjnych
potrafi wykorzystać w praktyce wiedzę z zakresu literatury analizy i interpretacji tekstów kultury w kontekście języka polskiego i przekazać ją uczniom. Potrafi samodzielnie analizować i interpretować teksty kultury na poszczególnych poziomach edukacyjnych
potrafi wykorzystać w praktyce wiedzę z zakresu gramatyki opisowej języka polskiego i przekazać ją uczniom
potrafi wykorzystać w praktyce wiedzę z zakresu kultury języka polskiego i przekazać ją uczniom
potrafi wykorzystać w praktyce wiedzę z zakresu praktycznej stylistyki i przekazać ją uczniom
potrafi wykorzystać w praktyce wiedzę z zakresu wiedzy o kulturze współczesnej i przekazać ją uczniom
potrafi nauczać języka polskiego na poziomie szkoły podstawowej zgodnie z metodyką nauczania i zasadami dydaktyki
potrafi nauczać języka polskiego na poziomie szkoły ponadpodstawowej zgodnie z metodyką nauczania i zasadami dydaktyki
potrafi zaplanować i przeprowadzić zajęcia z dramy na lekcjach języka polskiego
potrafi wykorzystać metody aktywizujące w nauczaniu języka polskiego
potrafi wykorzystać technologie komputerowe w nauczaniu języka polskiego
potrafi prowadzić lekcje z języka polskiego dla uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych
potrafi rozbudzać i wspierać zainteresowanie uczniów językiem polskim oraz udzielać pomocy dydaktycznej uczniom mającym trudności z językiem polskim
w zakresie kompetencji społecznych
jest świadom wartości wiedzy polonistycznej w edukacji szkolnej i pozaszkolnej oraz odpowiedzialności spoczywającej na pedagogach rozwijających i promujących znajomość zagadnień z języka polskiego wśród dzieci i młodzieży
jest przygotowany do pracy samodzielnej i w grupie, z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi
jest świadom konieczności etycznego zachowania wobec wychowanków
jest przygotowany do realizowania koncepcji uczenia się przez całe życie
Szczegóły dotyczące studiów
PROGRAM STUDIÓW
Historia literatury polskiej z elementami literatury powszechnej
Główne problemy, motywy i konteksty literatura dla dzieci i młodzieży
Analiza i interpretacja dzieła literackiego na poszczególnych poziomach edukacyjnych
Analiza i interpretacja tekstów kultury w kontekście nauczania języka polskiego
Gramatyka opisowa języka polskiego
Kultura języka polskiego
Praktyczna stylistyka
Wiedza o kulturze współczesnej
Dydaktyka języka i literatury polskiej w szkole podstawowej
Dydaktyka języka i literatury polskiej w szkole ponadpodstawowej
Drama w nauczaniu języka polskiego
Metody aktywizujące na lekcjach języka polskiego
Specyficzne problemy w czytaniu i pisaniu
TIK w nauczaniu języka polskiego
Praktyki
CZAS TRWANIA STUDIÓW: • studia podyplomowe, 3 semestry – 360 h • liczba godzin praktyki – 90 h
Absolwenci otrzymują, zgodnie ze wzorem ministerialnym, świadectwo ukończenia studiów podyplomowych Collegium Balticum – Akademii Nauk Stosowanych na podstawie zaliczenia zajęć dydaktycznych, obecności na zajęciach oraz zdania egzaminu końcowego.
Program studiów podyplomowych opracowano zgodnie z wytycznymi zawartymi w Ustawie z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. 2018, poz. 1668), w Rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 27 września 2018 r. w sprawie studiów (Dz.U. 2018, poz. 1861 z późn. zm.) oraz w Rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (załącznik nr 1, Standard kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela).