Promocje

zapisy na studia

Cele szczegółowe:

  • pogłębienie i uzupełnienie wiedzy oraz rozwijanie umiejętności wychowawczych i socjoterapeutycznych z obszaru diagnozy i terapii zaburzeń zachowania i zaburzeń emocjonalnych, pedagogiki resocjalizacyjnej, profilaktyki uzależnień, potrzeb rozwojowych charakterystycznych dla danego okresu wiekowego oraz dynamiki procesu grupowego z wykorzystaniem różnych form, zasad, metod i technik pracy przynależnych socjoterapii
  • wyposażenie uczestników w praktyczne umiejętności wychowawcze i socjoterapeutyczne, takie jak: nawiązywanie kontaktu i budowanie więzi interpersonalnych, konstruowania i ewaluacji indywidualnych programów socjoterapeutycznych, organizowania sytuacji społecznych (podczas spotkań), które dostarczą uczestnikom zajęć doświadczeń korekcyjnych, przeciwstawnych doznanym urazom oraz będą sprzyjać odreagowaniu napięć emocjonalnych i posłużą uczeniu się nowych umiejętności społecznie akceptowanych,
  • wyposażenie uczestników w praktyczne umiejętności wychowawcze i socjoterapeutyczne niezbędne do prowadzenia zajęć socjoterapeutycznych w przedszkolach, szkołach, świetlicach socjoterapeutycznych, placówkach resocjalizacyjnych, opiekuńczo-wychowawczych, o których mowa w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 roku, a także w placówkach pomocy społecznej, ośrodkach szkolno-wychowawczych, organizacjach pozarządowych skupiających dzieci, młodzież oraz osoby dorosłe potrzebujące wsparcia w przełamywaniu problemów rozwojowych i egzystencjalnych.

Absolwent studiów podyplomowych po zrealizowaniu ww. przedmiotów osiągnie następujące efekty kształcenia:

w zakresie wiedzy

  • zna wybrane zagadnienia z pedagogiki specjalnej, metody pracy z dziećmi o specjalnych potrzebach
  • ma wiedzę z zakresu dydaktyki specjalnej i diagnostyki w pedagogice specjalne, psychologii rozwojowej, klinicznej i psychopatologii, diagnozy psychopedagogicznej
  • zna podstawy socjoterapii, metodykę pracy socjoterapeutycznej oraz metody i techniki w niej stosowane, trendy i kierunku współczesnej psychoterapii
  • zna prawne podstawy funkcjonowania osób niedostosowanych społecznie oraz postawy społeczne wobec tych osób
  • zna profilaktykę i terapię uzależnień, podstawy procesu terapeutycznego, podstawy kryminologii i wiktymologii
  • ma wiedzę z zakresu prowadzenia grup socjoterapeutycznych, z zakresu prawnych i społecznych aspektów resocjalizacji
  • zna metodykę pracy w placówkach resocjalizacyjnych i metodykę pracy resocjalizacyjnej w środowisku otwartym
  • ma wiedzę dotyczącą niezbędnych umiejętności wychowawczych i interpersonalnych
  • zna zasady prowadzenia socjoterapii grupowej i zna grupowe procesy socjoterapeutyczne oraz psychoterapeutyczne, zasady indywidualnego kontaktu terapeutycznego, zasady oraz cele superwizji
  • ma wiedzę z zakresu konstruowania i ewaluacji programów socjoterapii oraz zasad prowadzenia zajęć i działań z zakresu socjoterapii w przedszkolach, szkołach i placówkach systemu oświaty

w zakresie umiejętności

  • potrafi wykorzystać znajomość pedagogiki specjalnej, dydaktyki specjalnej, diagnostyki w pedagogice specjalnej oraz psychologii rozwojowej, klinicznej i psychopatologii w praktyce zawodowej
  • potrafi pracować z dziećmi o różnych specjalnych potrzebach
  • potrafi prowadzić działania z zakresu socjoterapii
  • potrafi wykorzystywać w praktyce znajomość trendów i kierunków występujących we współczesnej psychoterapii
  • potrafi przeprowadzić diagnozę psychopedagogiczną
  • potrafi wykorzystać w praktyce wiedzę z zakresu prawnych podstaw funkcjonowania osób niedostosowanych społecznie
  • potrafi kształtować i wpływać na postawy społeczne wobec osób niedostosowanych społecznie
  • potrafi prowadzić działania z zakresu profilaktyki i terapii uzależnień
  • potrafi dobrać i wykorzystać w działaniach socjoterapeutycznych odpowiednie metody i techniki oraz działać zgodnie z zasadami metodyki pracy socjoterapeutycznej
  • potrafi prowadzić proces terapeutyczny, prowadzić grupową socjoterapię
  • potrafi wykorzystać w praktyce wiedzę o prawnych i społecznych aspektach procesu resocjalizacji
  • potrafi wykorzystać w praktyce wiedzę z zakresu kryminologii i wiktymologii
  • potrafi prowadzić działania socjoterapeutyczne w placówkach resocjalizacyjnych
  • potrafi prowadzić działania resocjalizacyjne w środowisku otwartym
  • potrafi wykorzystać w praktyce umiejętności wychowawcze i interpersonalne
  • potrafi wykorzystać w pracy terapeutycznej znajomość grupowych procesów socjoterapeutycznych i psychoterapeutycznych
  • potrafi prowadzić terapię w indywidualnym kontakcie terapeutycznym
  • potrafi uczestniczyć w superwizji, wchodzić w kontakt z superwizorem, wyciągać wnioski i korzystać z feedbacku uzyskanego podczas superwizji. Potrafi także wykorzystać superwizję jako wsparcie dla siebie i swojej pracy
  • potrafi konstruować, realizować i poddawać ewaluacji indywidualne programy socjoterapii
  • potrafi prowadzić zajęcia i działania z zakresu socjoterapii w przedszkolach, szkołach i placówkach systemu oświaty

w zakresie kompetencji społecznych

  • jest świadom spoczywającej na nim odpowiedzialności podczas pracy z dziećmi i młodzieżą z różnymi problemami oraz z ich rodzinami, jest otwarty na nowe wyzwania i wrażliwy na problemy oraz potrzeby swoich podopiecznych
  • jest przygotowany do pracy samodzielnej i w grupie, z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi
  • jest świadom konieczności etycznego zachowania wobec wychowanków oraz przestrzegania zasad etyki i prawa regulujących pracę pedagoga
  • jest przygotowany do realizowania koncepcji uczenia się przez całe życie

PODSTAWA PRAWNA:

Program studiów podyplomowych opracowano zgodnie z wytycznymi zawartymi w Ustawie z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. 2018, poz. 1668), w Rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 27 września 2018 r. w sprawie studiów (Dz.U. 2018, poz. 1861 z późn. zm.) oraz w Rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (załącznik nr 3, Standard kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela pedagoga specjalnego, nauczyciela logopedy i nauczyciela prowadzącego zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju dziecka).