Studia podyplomowe z Socjoterapii są rozwiązaniem dla słuchaczy, którzy chcą pomagać osobom w przezwyciężaniu problemów emocjonalnych, społecznych oraz rozwojowych, a także wzmocnienie zasobów wewnętrznych osób uczestniczących w terapiach.
Celem studiów podyplomowych na kierunku Socjoterapia jest merytoryczne i praktyczne przygotowanie uczestników do pracy wychowawczej i terapeutycznej w różnorodnych ośrodkach pomocowych i resocjalizacyjnych, do pracy z osobami wykluczonymi lub zagrożonymi wykluczeniem społecznym, a także do udzielania wsparcia za pomocą techniki socjoterapii i budowania programów terapeutycznych.
Uczestnik zdobędzie umiejętności i kompetencje umożliwiające niesienie pomocy dzieciom i młodzieży w przezwyciężaniu trudności, które wynikają z toksycznych relacji z dorosłymi i rówieśnikami. Dzięki pogłębionej wiedzy uczestnik będzie lepiej rozumiał przyczyny i utrzymywanie się zaburzeń w życiu społecznym dzieci i młodzieży, a także będzie potrafił diagnozować stopień uzależnienia i udzielać pomocy młodym osobom, którzy są na granicy uzależnienia.
Adresaci studiów Socjoterapia:
Uczestnikami Podyplomowych Studiów „Socjoterapii” mogą zostać absolwenci studiów wyższych pierwszego i drugiego stopnia oraz jednolitych studiów magisterskich wszystkich specjalności kierunku pedagogika i kierunków nauczycielskich, zainteresowani uzyskaniem uprawnień do prowadzenia zajęć socjoterapeutycznych (indywidualnych, grupowych) oraz podniesieniem kwalifikacji zawodowych. Studia podyplomowe z Socjoterapii skierowane są również do pedagogów, wychowawców świetlic, internatów, ośrodków wychowawczych, kuratorów sądowych zainteresowanych zdobyciem dodatkowej specjalizacji zawodowej lub chcących uaktualnić dotychczasową wiedzę i swoje profesjonalne umiejętności.
Promocje
Dla osób, które zapiszą się na studia przygotowaliśmy atrakcyjne zniżki w opłatach.
20% zniżki
w czesnym
dla studentów Collegium Balticum ANS, oraz absolwentów, którzy w tym samym roku kalendarzowym ukończyli studia licencjackie, magisterskie lub podyplomowe.
0 zł opłaty
wpisowej zamiast 200 zł
dla absolwentów Collegium Balticum ANS do roku 2016r.
10% zniżki
w czesnym dla absolwentów Collegium Balticum ANS w latach 2017-2024r.
Opłata wpisowa – 200 zł
* promocje nie łączą się ze sobą ** nie dotyczy kierunków: Integracja Sensoryczna, Ajurweda, Zarządzanie bezpieczeństwem w organizacji (**te kierunki: 0 zł opłaty wpisowej i 10% zniżki w czesnym dla obecnych studentów SW, uczestników SP i absolwentów CB ANS)
Cele szczegółowe:
pogłębienie i uzupełnienie wiedzy oraz rozwijanie umiejętności wychowawczych i socjoterapeutycznych z obszaru diagnozy i terapii zaburzeń zachowania i zaburzeń emocjonalnych, pedagogiki resocjalizacyjnej, profilaktyki uzależnień, potrzeb rozwojowych charakterystycznych dla danego okresu wiekowego oraz dynamiki procesu grupowego z wykorzystaniem różnych form, zasad, metod i technik pracy przynależnych socjoterapii
wyposażenie uczestników w praktyczne umiejętności wychowawcze i socjoterapeutyczne, takie jak: nawiązywanie kontaktu i budowanie więzi interpersonalnych, konstruowania i ewaluacji indywidualnych programów socjoterapeutycznych, organizowania sytuacji społecznych (podczas spotkań), które dostarczą uczestnikom zajęć doświadczeń korekcyjnych, przeciwstawnych doznanym urazom oraz będą sprzyjać odreagowaniu napięć emocjonalnych i posłużą uczeniu się nowych umiejętności społecznie akceptowanych,
wyposażenie uczestników w praktyczne umiejętności wychowawcze i socjoterapeutyczne niezbędne do prowadzenia zajęć socjoterapeutycznych w przedszkolach, szkołach, świetlicach socjoterapeutycznych, placówkach resocjalizacyjnych, opiekuńczo-wychowawczych, o których mowa w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 roku, a także w placówkach pomocy społecznej, ośrodkach szkolno-wychowawczych, organizacjach pozarządowych skupiających dzieci, młodzież oraz osoby dorosłe potrzebujące wsparcia w przełamywaniu problemów rozwojowych i egzystencjalnych.
Absolwent studiów podyplomowych po zrealizowaniu ww. przedmiotów osiągnie następujące efekty kształcenia:
w zakresie wiedzy
zna wybrane zagadnienia z pedagogiki specjalnej, metody pracy z dziećmi o specjalnych potrzebach
ma wiedzę z zakresu dydaktyki specjalnej i diagnostyki w pedagogice specjalne, psychologii rozwojowej, klinicznej i psychopatologii, diagnozy psychopedagogicznej
zna podstawy socjoterapii, metodykę pracy socjoterapeutycznej oraz metody i techniki w niej stosowane, trendy i kierunku współczesnej psychoterapii
zna prawne podstawy funkcjonowania osób niedostosowanych społecznie oraz postawy społeczne wobec tych osób
zna profilaktykę i terapię uzależnień, podstawy procesu terapeutycznego, podstawy kryminologii i wiktymologii
ma wiedzę z zakresu prowadzenia grup socjoterapeutycznych, z zakresu prawnych i społecznych aspektów resocjalizacji
zna metodykę pracy w placówkach resocjalizacyjnych i metodykę pracy resocjalizacyjnej w środowisku otwartym
ma wiedzę dotyczącą niezbędnych umiejętności wychowawczych i interpersonalnych
zna zasady prowadzenia socjoterapii grupowej i zna grupowe procesy socjoterapeutyczne oraz psychoterapeutyczne, zasady indywidualnego kontaktu terapeutycznego, zasady oraz cele superwizji
ma wiedzę z zakresu konstruowania i ewaluacji programów socjoterapii oraz zasad prowadzenia zajęć i działań z zakresu socjoterapii w przedszkolach, szkołach i placówkach systemu oświaty
w zakresie umiejętności
potrafi wykorzystać znajomość pedagogiki specjalnej, dydaktyki specjalnej, diagnostyki w pedagogice specjalnej oraz psychologii rozwojowej, klinicznej i psychopatologii w praktyce zawodowej
potrafi pracować z dziećmi o różnych specjalnych potrzebach
potrafi prowadzić działania z zakresu socjoterapii
potrafi wykorzystywać w praktyce znajomość trendów i kierunków występujących we współczesnej psychoterapii
potrafi przeprowadzić diagnozę psychopedagogiczną
potrafi wykorzystać w praktyce wiedzę z zakresu prawnych podstaw funkcjonowania osób niedostosowanych społecznie
potrafi kształtować i wpływać na postawy społeczne wobec osób niedostosowanych społecznie
potrafi prowadzić działania z zakresu profilaktyki i terapii uzależnień
potrafi dobrać i wykorzystać w działaniach socjoterapeutycznych odpowiednie metody i techniki oraz działać zgodnie z zasadami metodyki pracy socjoterapeutycznej
potrafi prowadzić proces terapeutyczny, prowadzić grupową socjoterapię
potrafi wykorzystać w praktyce wiedzę o prawnych i społecznych aspektach procesu resocjalizacji
potrafi wykorzystać w praktyce wiedzę z zakresu kryminologii i wiktymologii
potrafi prowadzić działania socjoterapeutyczne w placówkach resocjalizacyjnych
potrafi prowadzić działania resocjalizacyjne w środowisku otwartym
potrafi wykorzystać w praktyce umiejętności wychowawcze i interpersonalne
potrafi wykorzystać w pracy terapeutycznej znajomość grupowych procesów socjoterapeutycznych i psychoterapeutycznych
potrafi prowadzić terapię w indywidualnym kontakcie terapeutycznym
potrafi uczestniczyć w superwizji, wchodzić w kontakt z superwizorem, wyciągać wnioski i korzystać z feedbacku uzyskanego podczas superwizji. Potrafi także wykorzystać superwizję jako wsparcie dla siebie i swojej pracy
potrafi konstruować, realizować i poddawać ewaluacji indywidualne programy socjoterapii
potrafi prowadzić zajęcia i działania z zakresu socjoterapii w przedszkolach, szkołach i placówkach systemu oświaty
w zakresie kompetencji społecznych
jest świadom spoczywającej na nim odpowiedzialności podczas pracy z dziećmi i młodzieżą z różnymi problemami oraz z ich rodzinami, jest otwarty na nowe wyzwania i wrażliwy na problemy oraz potrzeby swoich podopiecznych
jest przygotowany do pracy samodzielnej i w grupie, z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi
jest świadom konieczności etycznego zachowania wobec wychowanków oraz przestrzegania zasad etyki i prawa regulujących pracę pedagoga
jest przygotowany do realizowania koncepcji uczenia się przez całe życie
Szczegóły dotyczące studiów
Program studiów na kierunku Socjoterapia
• Dydaktyka specjalna • Diagnostyka w pedagogice specjalnej • Podstawy psychologii rozwojowej, klinicznej i psychopatologii • Podstawy pedagogiki specjalnej • Podstawy socjoterapii • Trendy i kierunki rozwoju współczesnej psychoterapii • Diagnoza psychopedagogiczna • Prawne podstawy funkcjonowania osób z niedostosowaniem społecznym • Podstawy społeczne wobec osób z niedostosowaniem społecznym • Profilaktyka i terapia uzależnień • Metody i techniki stosowane w socjoterapii • Podstawy procesu terapeutycznego • Metodyka pracy socjoterapeutycznej • Metodyka prowadzenia grup socjoterapeutycznym • Podstawy prawno-społeczne procesu resocjalizacji • Podstawy kryminologii i wiktymologii • Metodyka oddziaływań w placówkach resocjalizacyjnych • Metodyka oddziaływać resocjalizacyjnych w środowisku otwartym • Trening umiejętności wychowawczych • Trening interpersonalny samoświadomości, asertywności, twórczości i relaksacji • Socjoterapia grupowa • Grupowe procesy socjoterapeutyczne i psychoterapeutyczne • Indywidualny kontakt terapeutyczny • Superwizja • Konstruowanie i ewaluacja indywidualnych programów socjoterapii • Praktyki zawodowe
CZAS TRWANIA STUDIÓW: • Studia podyplomowe 3 semestralne – 630 h • Liczba godzin praktyki – 180 h
Absolwenci otrzymują, zgodnie ze wzorem ministerialnym, świadectwo ukończenia studiów podyplomowych Collegium Balticum – Akademii Nauk Stosowanych na podstawie zaliczenia zajęć dydaktycznych, obecności na zajęciach oraz zdania egzaminu końcowego.
Program studiów podyplomowych opracowano zgodnie z wytycznymi zawartymi w Ustawie z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. 2018, poz. 1668), w Rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 27 września 2018 r. w sprawie studiów (Dz.U. 2018, poz. 1861 z późn. zm.) oraz w Rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (załącznik nr 3, Standard kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela pedagoga specjalnego, nauczyciela logopedy i nauczyciela prowadzącego zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju dziecka).