Możesz pracować, gdzie chcesz – o ile wiesz, gdzie tak właściwie pracować chcesz.

Doradztwo zawodowe i rozwój kariery

CZY WIESZ, KIM CHCESZ BYĆ, GDY DOROŚNIESZ?

Ilu znacie nastolatków, którzy doskonale wiedzą, co chcą robić w dorosłym życiu? Albo chociaż potrafią określić, w jakim kierunku chcą się dalej kształcić? A ilu studentów, którzy wyraźnie widzą ścieżkę zawodową, w związku z którą wybrali studia? Podnieśmy poprzeczkę: ilu dorosłych, Waszych znajomych, współpracowników, krewnych na pytanie: „Jaka jest twoja wymarzona praca, wymarzony zawód?” potrafi odpowiedzieć co najwyżej: „No, taka, żeby zarobki były większe” albo: „Żeby szef był inny niż ten, którego mam”?

Obawiam się, że gdy policzycie, wyjdą Wam spore liczby. Niestety.

Powiedzmy sobie szczerze: w szkole podstawowej i średniej nie jesteśmy kształceni pod kątem myślenia o przyszłości zawodowej; studia natomiast niekoniecznie muszą się automatycznie równać danemu zawodowi, bo część kierunków w sposób naturalny przygotowuje nie tyle do danej pracy, ile do pracy w danej przestrzeni. Przykładem jest pedagogika – jako pedagog można pracować z różnymi grupami wiekowymi, w różnych ośrodkach i instytucjach, w różnych specjalnościach. Aby jednak mieć tę świadomość i umieć z niej skorzystać, trzeba najpierw określić, czego się właściwie zawodowo chce.

A to, jak się okazuje, jest trudne – nie tylko dla dzieci i młodzieży, lecz również dla dorosłych.

KTO MI DORADZI?

Nic zatem dziwnego, że doradztwo zawodowe i aktywności wspierające rozwój kariery stają się coraz popularniejsze, a co za tym idzie – poszerzają swój zakres działania oraz techniki i narzędzia, za pomocą których pracują. Kto nie chciałby mieć pracy, którą będzie lubił, w której będzie miał dobre zarobki, do której w poniedziałek będzie wstawał z uśmiechem i z której w piątek będzie wychodził bez wrażenia, że oto nadchodzą dwa dni przepustki, a potem znowu powrót do starego koszmaru? Nie znam ludzi, którzy odpowiedzieliby na te pytania: „Ja nie”. Nawet ci, którzy mocno oddzielają życie zawodowe i życie prywatne, chcieliby mieć pracę, która przynajmniej będzie sympatycznie znośna.

Czy zastanawialiście się czasem, kim są ludzie, którzy do swojej pracy idą z przyjemnością, nieraz radością, czasem wręcz – z przerażającą ochotą? Możecie powiedzieć, że to ci szczęśliwcy, którzy od urodzenia mieli jakiś wyraźny talent i którym udało się jakoś utrafić z zatrudnieniem. Jeśli jednak zapytacie te osoby, odkryjecie coś innego – to ci, którzy dużo i wielotorowo myśleli o swoim zawodowym rozwoju. Do takiego myślenia w bardzo wielu przypadkach zostali przygotowani przez dobrego doradcę (niekoniecznie profesjonalnego) – kogoś z rodziny, ze szkoły, z koła zainteresowań. Dziś ludzi, którzy zdobywają tę naprawdę swoją pracę, pracę marzeń, znajdziecie też wśród tych, którzy zdecydowali się skorzystać z pomocy doradców zawodowych i osób zajmujących się rozwojem kariery.

DORADZTWO ZAWODOWE JUŻ W PRZEDSZKOLU – TO WCALE NIE PRZESADA

Niedawno nowe rozporządzenia ministerialne wskazały wyraźnie, jak powinny wyglądać zajęcia z doradztwa zawodowego prowadzone w szkole – a właściwie już w przedszkolu. Nie jest to wcale tak dziwne, jak się może wydawać w pierwszej chwili. Nie utożsamiamy dzieci z myśleniem o przyszłości zawodowej, nawet gdy pytamy „Kim chcesz być, gdy dorośniesz?”. A szkoda. Myślenie w dzieciństwie o tym, kim chcemy zostać w dorosłym życiu, nie zabije nam dzieciństwa – natomiast przyzwyczai do myśli, że na to, co nas czeka, mamy jednak jakiś wpływ. Mniej wtedy będzie dorosłych, którzy stwierdzają: „Pracuję tutaj, bo tak się ułożyło, bo w sumie nigdy nie wiedziałam / nie wiedziałem, co chcę robić w życiu. I jakoś tam leci, ale to nie to, czego chcę, tylko że nie wiem, czego chcę”.

Doradztwo zawodowe powinno się zatem, zgodnie z rozporządzeniem, zaczynać już w przedszkolu i trwać przez całą szkołę podstawową oraz szkołę średnią. Co to oznacza? Oczywiście – do prowadzenia takich lekcji potrzeba osób z odpowiednim wykształceniem. To dlatego wielu nauczycieli podejmuje albo rozważa podjęcie studiów podyplomowych z doradztwa zawodowego i rozwoju kariery – bo ma świadomość, że to umiejętność, dzięki której może pomóc swoim uczniom. Takie studia wybierają też osoby, które nie pracują w szkołach, ale uczą dorosłych na uczelniach, pracują z ludźmi w działach zasobów ludzkich, zajmują się motywowaniem pracowników, prowadzą kursy, szkolenia i treningi jako coachowie, trenerzy osobiści, mentorzy.

DORADCA ZAWODOWY POTRZEBNY KAŻDEMU – NAWET DORADCY ZAWODOWEMU

Słuchacze podejmujący te studia chyba mniej myślą o tym, że dzięki zdobytej wiedzy mogą pomóc też swoim znajomym, rodzinie – a nawet sobie.

Nie szkodzi – wcześniej czy później się zorientują. Ludzie, którzy poznali mechanizmy i narzędzia służące rozwojowi zawodowemu, sami zaczynają z nich korzystać, choćby nieświadomie. Tego się po prostu nie da przekazywać innym bez samodzielnego praktykowania.

CZY I JAK ZOSTAĆ DORADCĄ ZAWODOWYM?

Czy warto decydować się na studia podyplomowe z doradztwa zawodowego i rozwoju kariery, nawet jeśli nie chce się wykorzystywać uzyskanych kompetencji jako doradca? Przyjrzyjcie się temu zestawowi: style poznawcze, desing thinking, mind  mapping, elementy coachingu i mentoringu, aktywne metody poszukiwania pracy, zarządzanie czasem, mediacje i negocjacje, rozwijanie twórczego myślenia, praca z grupą, analiza transakcyjna, tworzenie profesjonalnego portfolio, diagnoza predyspozycji zawodowych. Nie brzmi ciekawie? Jasne, że tak – a to tylko część przedmiotów na takiej podyplomówce. To wiedza i umiejętności, które przydadzą się zawsze – zwłaszcza obecnie, gdy sytuacja zawodowa tak wielu z nas staje się niepewna lub wręcz zagrożona z powodu pandemii.

Gdzie znaleźć dobre studia podyplomowe na kierunku doradztwo zawodowe i rozwój kariery, z takimi praktycznymi przedmiotami i ciekawie prowadzącymi je wykładowcami? Są na Collegium Balticum – trzy semestry, 560 godzin, dużo przydatnej wiedzy, jeszcze więcej przydatnych umiejętności i narzędzi do wykorzystania w praktyce. Co uzyskasz poza nowymi kompetencjami, bogatszymi kwalifikacjami i dodatkowym zawodem? Być może – pracę swojego życia. Bo będziesz wiedzieć, co robić, by ją zdobyć.


O AUTORZE:

dr Barbara Popieldr Barbara Popiel

Prorektor ds. jakości kształcenia
Szczecińskiej Szkoły Wyższej
Collegium Balticum

Biografia

Udostępnij:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

AKTUALNOŚCI

Konferencja CB

KONFERENCJA NAUCZYCIEL-RODZIC-DZIECKO

Zapraszamy na III edycję ogólnopolskiej konferencji pt. „Nauczyciel-Dziecko-Rodzic” dedykowaną nauczycielom, rodzicom, opiekunom oraz wszystkim, którym zależy na budowaniu wzajemnych, dobrych relacji oraz wspierania rozwoju dzieci

Wyniki konkursu dziennikarskiego

WYNIKI KONKURSU DZIENNIKARSKIEGO 2021

Za nami XIII konkurs dziennikarski „Bliżej niż myślisz”, który dedykowany jest uczniom szkół średnich z województwa Zachodniopomorskiego. Dziękujemy szkołom i nauczycielom, że mimo nadmiaru pracy

Majówka

MAJÓWKA 2021!

Majówka 2021! Uprzejmie informujemy, iż od dnia 30.04 do 3.05 (włącznie) pracownicy naszej uczelni majówkę spędzają z rodzinami. Serdecznie zapraszamy do kontaktu od 4.05 🙂

status zagrożenia - pomarańczowy

COVID-19

Status zabezpieczeń COVID 19 POZIOM 2: wdrożenie zaostrzonego rygoru sanitarnego.Praca świadczona głównie zdalnie, Uczelnia zamknięta dla osób trzecich, ograniczenie mobilności i kontaktów, zwiększenie ograniczeń w

Wyślij wiadomość

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *