UCZELNIA DOSTĘPNA

uczelnia dostępna

TYTUŁ PROJEKTU: Otwarte ścieżki: praktyka – wiedza – wparcie nr FERS.03.01-IP.08-0065/24

Projekt współfinansowany z programu Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego 2021-2027, w ramach naboru Dostępność podmiotów szkolnictwa wyższego

Cel główny

Wzrost dostępności Collegium Balticum – Akademii Nauk Stosowanych i jej oferty dla osób ze szczególnymi potrzebami wynikającymi ze stanu zdrowia poprzez:

w okresie od 01.10.2024 r. do 31.12.2027 r.

Grupa docelowa

Główne obszary realizacji projektu:

Zadanie 1 – Struktura organizacyjna

Zadanie 1 – Struktura organizacyjna

W RAMACH ZADANIA PLANUJE SIĘ MODYFIKACJĘ ISTNIEJĄCEJ STRUKTURY ORGANIZACYJNEJ UCZELNI pod kątem dostępności i efektywności zadań podejmowanych na rzecz Osób z niepełnosprawnościami.

Zadanie 2 – Dostępność Architektoniczna

W RAMACH ZADANIA PLANUJE SIĘ ZAPEWNIENIE PODSTAWOWEJ DOSTĘPNOŚCI ARCHITEKTONICZNEJ SIEDZIBY UCZELNI:

  • wymiana wiatrołapów – wejść i wyjść z budynków
  • montaż platformy schodowej
  • montaż oznaczeń pionowych i poziomych dostosowujących przestrzeń dla osób z problemami wzroku
  • dostosowanie toalety do potrzeb osób z niepełnosprawnościami
  • zapewnienie krzesła ewakuacyjnego

Zadanie 3 – Dostępność Informacyjno-Komunikacyjna

W RAMACH ZADANIA PLANUJE SIĘ ZWIĘKSZENIE DOSTĘPNOŚCI INFORMACYJNO-KOMUNIKACYJNEJ POPRZEZ:

  • umieszczenie planu budynku w widocznym miejscu, wraz z zaznaczeniem siedziby jednostki
  • wyposażenie siedziby jednostki dostępności w pętlę indukcyjną, laptopy i specjalne oprogramowania
  • opracowanie i stosowanie standardów dostępnej informacji i komunikacji
  • opublikowanie na głównej stronie www informacji o dostępności informacyjno-komunikacyjnej obiektów

Zadanie 4 – Dostępność Cyfrowa

W RAMACH ZADANIA PLANUJE SIĘ ZWIĘKSZYĆ DOSTĘPNOŚĆ CYFROWĄ POPRZEZ:

  • stworzenie standardów dostępności uczelnianych serwisów www i aplikacji zgodnie z obowiązującym WCAG
  • stworzenie dostępnych stron internetowych, w tym strony głównej uczelni, jednostki ds. dostępności, Rekrutacji oraz BIP
  • zapewnienie dostępności narzędzi wykorzystywanych w edukacji zdalnej m.in. poprzez zakup platformy edukacyjnej, tablic interaktywno-multimedialnych

powołanie koordynatora dostępności cyfrowej

Zadanie 5 – Technologie wspierające

W RAMACH ZADANIA PLANUJE SIĘ ZWIĘKSZYĆ DOSTĘPNOŚĆ TECHNOLOGII WSPIERAJĄCYCH POPRZEZ:

  • zakup programów powiększająco-udźwiękawiających, przenośnych kamer, oprogramowania do tworzenia materiałów dostępnych, powiększalników ekranowych, laptopów, klawiatur i myszy powiększonych
  • wdrożenie systemu bibliotecznego dostępnego dla potrzeb osób z ograniczeniami
  • zapewnienie oprogramowania 3D PC/VR służącego osobom z niepełnosprawnościami do nauki anatomii człowieka w imersyjnym, zwizualizowanym środowisku 3D oraz symulatora VR do ćwiczenia praktycznych umiejętności procedur medycznych
  • wyposażenie budynku w urządzenia ułatwiające nawigację i sygnalizację świetlno-dźwiękową

Zadanie 6 – Procedury

W RAMACH ZADANIA PLANUJE SIĘ:

  • analizę funkcjonujących w uczelni procedur w zakresie dostępności
  • opracowanie nowych procedur dotyczących zakresu zadań jednostki ds. dostępności

Zadanie 7 – Usługi Wsparcia Edukacyjnego

W RAMACH ZADANIA PLANUJE SIĘ ZWIĘKSZYĆ DOSTEPNOŚĆ USŁUG WSPIERAJĄCYCH EDUKACJĘ DLA OSÓB ZE WSPECJALNYMI POTRZEBAMI POPRZEZ:

  • oferowanie usług i wsparcia doradcy edukacyjnego
  • oferowanie wsparcia tłumacza migowego
  • stworzenie pełnej i czytelnej informacji o przysługujących formach wsparcia
  • zagwarantowanie zaplecza technologicznego i technicznego, pozwalającego na aktywny udział osób ze specjalnymi potrzebami w życiu uczelni, w tym w procesie przyjmowania na studia i kształceniu poprzez zapewnienie sprzętów oferowanych do wypożyczenia, takich jak laptopy czy programy udźwiękowiające

Zadanie 8 – Szkolenia Podnoszące Świadomość Niepełnosprawności

W RAMACH ZADANIA PLANUJE SIĘ REALIZACJĘ SZKOLEŃ

  • Szkolenia mają prowadzić do podniesienia świadomości w zakresie wiedzy o dostępności, świadomości niepełnosprawności i innych zagadnień pozwalających podnieść poziom kształcenia osób ze specjalnymi potrzebami.

Projekt, na wszystkich etapach kluczowych dla prawidłowego wdrażania działań służących zapewnieniu dostępności na uczelni, będzie realizowany w sformalizowanej współpracy ze środowiskiem osób z niepełnosprawnościami tj. ze Stowarzyszeniem Młodych Lubuszan.

Skip to content