Żyjemy w trudnych czasach, temu raczej nikt nie zaprzeczy. Pandemia koronawirusa negatywnie wpływa na naszą pracę, zarobki, normalne życie… i, niestety, na nasze relacje. Możemy jednak o te relacje zadbać! O tym, jak „być z bliskimi w czasach pandemii”, rozmawiam z pedagogiem, terapeutą i mediatorem Markiem Pietrasikiem oraz psychologiem, socjologiem i mediatorem Szymonem Kucharskim.
Udostępnij:
Barbara Popiel: Zacznijmy od podstawowego pytania, jakie stawiamy sobie na co dzień od kilku tygodni: jak funkcjonować w rzeczywistości, w której teraz żyjemy?
Szymon Kucharski: Wydaje się, że w obecnym kryzysie najlepszym oddziaływaniem psychologicznym czy myśleniem dla człowieka byłoby zwrócenie się do psychologii „tu i teraz” i zastanawianie się, nie dalej niż do wieczora, „co mogę ze sobą zrobić”. Tak naprawdę wszystkie rozmyślania i zastanawianie się, co będzie, często nie są zależne od nas i w ogóle nie mamy na nie żadnego wpływu. Myślenie „czy będę mieć na ZUS” albo „co stanie się z gospodarką” jest myśleniem, które dotyka każdego, ale warto zwrócić się do „tu i teraz” i pytać się: „co mogę zrobić w chwili obecnej, co mogę zrobić do wieczora, by poczuć się lepiej”, zamiast startować daleko, w bardzo odległą przyszłość, którą trudno przewidzieć. Wydaje mi się, że czerpanie z filozofii „mindfulness” to coś, co może ewidentnie wpłynąć na nasz stan. Można się trochę tym ratować, wyciągać z dołków.
Warto mieć na uwadze, że nie jesteśmy w stanie zaplanować więcej niż to, co możemy zrobić koło siebie. Myślenie na ten temat w szerszym kontekście może się okazać dla nas myśleniem bardzo niebezpiecznym, bo mózg nie odróżnia sytuacji wyobrażeniowej od chwili obecnej.
Więc jeśli się nastawię mocno na to, że stracę pracę i nie mam za co zapłacić rachunków, to zamiast śmierci z powodu covid-19 mogę mieć kłopoty zdrowotne z powodu nadciśnienia czy udaru. Warto więc wracać do wielokrotnie wspomnianego już „tu i teraz” i zastanawiać się, co w tym momencie mogę zrobić, żeby poprawić swój stan.
Marek Pietrasik: Zgadzam się z Szymonem. Twierdzę, że powinniśmy się zająć tym, na co mamy wpływ w danej chwili. Nie wiemy do końca, co będzie jutro lub pojutrze, ale wiemy, co będzie dzisiaj. Możemy zdecydować, jak spędzimy dzisiejszy wieczór, jak będziemy rozmawiać, czy pójdziemy na spacer, czy przygotujemy miłą kolację… czy z tego, co się dzieje w naszym życiu teraz, zostanie jakiś ślad, do którego będziemy mogli wrócić wspomnieniem. Potrzebujemy się wyciszyć i cieszyć się z tego, co jest.
Dostrzegam potrzebę budowania relacji, co jest teraz o wiele trudniejsze niż jeszcze kilka tygodni temu, ponieważ jesteśmy całymi rodzinami w domu i wszędzie nas pełno.
Kto ma dzieci w wieku dojrzewania: trzynasto-, piętnastolatki, które mają swoje pokoje, ten wie, że one znikają w pokojach i wydaje nam się, że niby ich nie ma w domu – ale tak naprawdę cały czas „wpadamy” na siebie. Ta nadmierna obecność, przez 24 godziny na dobę, sprawia, że raz jest lepiej, raz jest gorzej. Dlatego warto przede wszystkim próbować dostrzegać drobiazgi, proste rzeczy, na przykład: przygotowanie kolacji, obejrzenie wspólnie filmu, porozmawianie o czymś banalnym. Ma to ogromny wpływ na relacje, aczkolwiek trzeba mieć dużo cierpliwości do samego siebie, ponieważ wyłażą z nas tak zwane „demony”, nasze fałszywe wyobrażenia, oczekiwania nie wiadomo skąd, istne czepialstwo…
SK: Dla wielu rodzin czas kwarantanny oznacza tak naprawdę dodatkowe dziewięć godzin bycia razem: nie chodzą do pracy, spędzają ten czas w domu, nie ma dojazdów. Człowiek może odkryć, że druga osoba jest kimś innym, niż się kreowała po przyjściu do domu parę godzin; wtedy wchodziła w jakieś role, a tutaj widzimy ją w całej okazałości od rana do wieczora, przez cztery tygodnie. No i może się okazać, że nie jest to do końca taka osoba, jaką widzieliśmy dotychczas. Dostałem ostatnio mem z tekstem: „Tak długo siedzimy już z żoną, że zaczęliśmy przerabiać problemy naszych kochanek i kochanków”. Otwartość i szczera komunikacja jest czymś, co wielu parom pomoże, ale na pewno wiele par odkryje, że nie jest sobie pisana. To pozytywny i negatywny aspekt – wszystko zależy od tego, jak do tego podejdą, jak to „przerobią”. Jest to na pewno czas trudny, wymagający od ludzi tego, żeby mówili o swoich potrzebach, emocjach i, przede wszystkim, żeby mieli chęć poznawania siebie nawzajem. Niech gdzieś będzie ta iskierka i przyzwolenie: „No, może jesteś dziwak, ale pokaż mi te swoje wszystkie dziwactwa, może któreś mi się spodoba!”.
BP: Jak ze sobą rozmawiać o emocjach w takiej specyficznej sytuacji, gdy nie ma szansy „uciec od siebie”?
SK: Należy uznać na początek: emocje są moje i są we mnie. Czyli „nikt mi ich nie robi” i nikt nie jest w stanie ich we mnie wyzwolić… JA sam/sama decyduję, że albo się złoszczę, albo się wkurzam, albo mam inną emocję, ale ona jest moja, prywatna.
SK: Gdy to uznam i zaakceptuję, to jest to dobry początek, by dalej z ludźmi komunikować się, bo wtedy mówię: „Ja mam dzisiaj wielkie wku*** na ciebie” i daję przestrzeń, żeby ta druga osoba również mogła powiedzieć: „Ja też mam dzisiaj to wku***”. I ważne jest, co wtedy zrobimy z naszymi „wkur**niami. Czyli, tak naprawdę, dystansujemy się, nazywamy emocję, uznajemy, że ONA jest w nas, ale nie obarczamy za nią winą drugiej strony.
MP: Widzę też dużą możliwość, by wykorzystać dany nam czas na to, aby wreszcie stworzyć właściwe relacje w domu, między ludźmi – dlatego że poznajemy się, tak jak powiedział Szymon, od takiej strony, jakiej dotąd nie znaliśmy i uczymy się do siebie cierpliwości. Jeśli mając świadomość, że emocje są moje, wprowadzimy komunikat „JA” – czyli ja opowiadam o tym, jak się czuję, to nie jest to atak ani oskarżenie. Kiedy wykorzystamy formułę: „gdy tak do mnie mówisz, to mnie to boli, gdy tak się zachowujesz, to ja się czuję nieswojo, czuję się obrażony” i tak dalej – to pojawia się przestrzeń do dialogu, a nie do zamknięcia się. Chociaż niestety bardzo często zamykamy drogę do porozumienia rzuconymi hasłami: „domyśl się”, „jeszcze zobaczysz”, „nie to nie”, „pożałujesz”. Starajmy się mimo wszystko wykorzystywać metodę komunikatu „JA”, która nie jest łatwa, bo można by uznać, że wychodzą nasze słabości, nasze lęki, ale nie jest to prawda, to świadoma forma skutecznej komunikacji.
Niby nie mówimy za wiele o naszych wewnętrznych strachach, ale cały czas słyszymy (a niekiedy sami straszymy), że nie będzie pracy, że nie będzie jedzenia, że „trzeba”, „musimy”, Banalny przykład: przyszedł nowy rachunek za telefon i z naszych ust pada: „O Boże, a dlaczego tak dużo? Teraz tego Internetu idzie więcej, więc rachunek jest wyższy, i prądu idzie więcej…” i tak dalej, i tak dalej. Człowiek wpada w spiralę, nakręca się. To powoduje, że zaczynamy narzekać, a to także jest oznaka lęku.
Narzekanie jest klęską, bo wytwarza negatywne uczucia – nic więcej…
BP: Czyli narzekanie wcale nie jest takim dobrym sposobem na wyrzucenie z siebie złych emocji i pozbycie się ich?
MP: Nie, narzekanie nie. Lepiej pójść sobie do drugiego pokoju, pogadać z samym sobą, „na swoim poziomie”, i powiedzieć sobie nawet parę trudnych i niecenzuralnych słów, niż uderzyć negatywnymi emocjami w drugą osobę. Dlaczego? Ponieważ jeżeli te same usta mówią: „Kocham cię”, a za chwilę mówią słowa trudne i przykre, to osoba, która to słyszy, po kilku tygodniach czy miesiącach będzie pamiętała tylko te trudne słowa. One zostaną głęboko i na długo. Są emocje, które powinniśmy rozładowywać, nie raniąc bliskich, dlatego że oni wezmą to bezpośrednio do siebie. Możesz powiedzieć: „Jest mi ciężko, jest mi przykro, jest mi źle, nie tak się spodziewałem” – wolno. Ale kiedy zaczynam narzekać, tyko narzekać, to tak naprawdę komunikat brzmi: „Jesteś winna”.
SK: Marek, na podstawie tego, co mówisz, wydaje mi się, że wielu ludziom przydałyby się takie elementy terapeutyczne: każda rodzina potrzebuje wsparcia i przestrzeni na rozpacz, żeby każdy mógł powiedzieć o swoich słabościach i żeby te słabości zostały „zrozpaczone”, żeby dać wsparcie każdemu osobnikowi w rodzinie. Często jest tak, że członkowie rodzin chcą pokazać na zewnątrz, jacy są silni i zamiast tą siłą emanować – emanują bardziej agresją: „zamknij się”, „nie rozmawiajmy na ten temat”, „jakoś to będzie”. Myślą, że tak pokazują siłę, a naprawdę to jest rozpacz i często trzeba dać im szansę, by mogli się wypłakać, powiedzieć: „Nie wiem, martwię się, za co zapłacę rachunki, nie wiem, co będzie za rok, nie wiem, czy dziecko pójdzie na studia” – bo tego rzeczywiście nie wiemy.
Powinniśmy zdać sobie sprawę z tego, że mogę nie wiedzieć, mogę błądzić, tak naprawdę nie jestem w stanie zaplanować dalej niż do dwudziestej trzeciej, bo gdy rano wstanę, to nie wiem, czy nie wyjdzie nowe ograniczenie, nowe zarządzenie, czy nie znikną pieniądze z konta. Można mieć mnóstwo fantazji i planów na jutrzejszy dzień, ale tak naprawdę nie wie się, jaki on będzie, więc trzeba dać sobie prawo do tego, żeby zwyczajnie „nie wiedzieć”, prawo, żeby być w tej sytuacji trochę pogubionym i prawo, by z całą rodziną się przytulić i powiedzieć: „No nie wiemy, ale z innych rzeczy wychodziliśmy, więc pewnie wyjdziemy i z tej obronną ręką”.
MP: Poruszyłeś tutaj bardzo ważny aspekt: bliskość. Bliskość i przytulenie to jeden z najlepszych sposobów na leczenie lęku…
SK: No i na podnoszenie odporności…
MP: Tak, odporności psychicznej człowieka. W jednej z naszych rozmów mówiłeś też o tym, jak działa współżycie na odporność organizmu – warto by i o tym porozmawiać. A bliskość daje poczucie bezpieczeństwa, poczucie, że jesteśmy razem i to jest najważniejsze. Jeśli przekażemy to swoim dzieciom, idą one w świat, wiedząc, że jest zaplecze. I to jest ważne.
SK: Miejmy nadzieję, że za parę lat będziemy mogli sobie powiedzieć takie hasło: „To koronkowa rodzina, czyli taka, która się zna od podszewki, jest ze sobą blisko i ma wszystko przegadane”.
MP: Tak, to jest ważne, ale musimy nauczyć się siebie słuchać, a to nie jest łatwe. Przebywanie ze sobą nawzajem jest trudną sztuką. Zauważcie, gdy ludzie się w sobie zakochują, mogliby wtedy być ze sobą dwadzieścia cztery godziny na dobę i jeszcze byłoby im mało. A potem przychodzi – no właśnie, co przychodzi?
BP: Codzienność?
MP: Nie wiem, czy to jest tylko codzienność, czy jakieś poszukiwanie/doszukiwanie się: „nie tak chciałem”. Najpierw było fajnie, a potem „nie tak chciałem”. Ale gdy pytam: „jak chcesz?”, to w odpowiedzi słyszę fantazje: „gdybyś…”, „jak się zmienisz…”, „będziemy szczęśliwi: jak schudniesz, jak będziesz lepiej zarabiał, jak będziesz cierpliwa, jak będziesz to czy tamto”. Takie właśnie slogany, na przykład: „Zmień się” albo „Zrób coś z sobą”, albo „Ogarnij się” oddalają nas, niczego nie budują. A chyba nie o to nam wszystkim chodzi, prawda?
SK: Dlatego ja nawołuję do tego, by kierować się filozofią „tu i teraz”. Znajdźmy pozytywny element: „Jesteś »nieogar«, ale co w tym »nieogarze« jest fajnego?”. Może masz coś fajnie nieogarnięte?
MP: „Fajnie nieogarnięte” to dobre stwierdzenie! Bo wyobraź sobie, Szymon, że masz drugą stronę – idealną, nie można się do niczego doczepić, a ta osoba zawsze ma rację. Spróbuj z taką osobą żyć… To jest niemożliwe! Chodzi o to, żeby jednak zacząć uczyć się ze sobą być – i teraz to jest taki czas. Niektórzy nazywają to „narodową refleksją”, niektórzy „narodowymi rekolekcjami”, niektórzy jeszcze inaczej. Jeśli to zgubimy, ten czas, który jest teraz, to może się okazać, że to była jedyna szansa, jaką dostaliśmy, żebyśmy umieli siebie zaakceptować.
SK: Biorąc pod uwagę, że filozofia egzystencjalna jest obecnie w niełasce, to koronawirus dodał nam właśnie takiej egzystencjonalności: trochę bardziej się zastanawiamy, po co i skąd jestem, dokąd zmierzam, czego chcę, co po sobie zostawię…
MP: Tak, to prawda. Człowiek musi też się lubić, a tak naprawdę nie ma czasu, by siebie polubić.
1.) Administratorem strony www.cb.szczecin.pl (dalej „Serwis”) jest Szczecińska Szkoła Wyższa Collegium Balticum, NIP 955-197-85-51, z siedzibą w Szczecinie, ul. Mieszka I 61c, 71-011 Szczecin.
Kontakt z Inspektorem Ochrony Danych, jest możliwy pod adresem e mail: iod@cb.szczecin.pl
2.) Wszelkie dane pochodzące od użytkowników Serwisu gromadzone są na dwa sposoby:
informacje wprowadzane dobrowolnie przez użytkownika – poprzez wypełnienie i wysłanie formularza rekrutacji lub formularzy kontaktowych informacje wprowadzone odgórnie przez administratora – poprzez wypełnienie formularza do założenia konta w strefie studenta/platformy e-learningowej danymi otrzymanymi od osoby zainteresowanej dane, o które prosimy to imię i nazwisko, adres e-mail, numer telefonu
3.) Dane osobowe przetwarzane będą w celu podjęcia kontaktu, prezentacji i przekazania oferty drogą elektroniczną lub telefoniczną oraz będą poddane zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji (profilowaniu), w celu jak najlepszej personalizacji oferty szkoleniowej.
4.) Odbiorcami danych osobowych jest Szczecińska Szkoła Wyższa Collegium Balticum oraz partnerzy Szczecińskiej Szkoły Wyższej Collegium Balticum wykonującym na jego rzecz zadania na podstawie osobnych umów i upoważnień do przetwarzania danych osobowych.
5.) Dane zamieszczone w strefie studenta oraz platformie elearningowej będą przetwarzane przez okres niezbędny do wykonania umowy, inne dane będą przechowywane przez okres 3 lat.
6.) Każdej osobie, w zakresie wynikającym z przepisów prawa, przysługuje prawo do dostępu do swoich danych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzana, prawo do przenoszenia danych, a także prawo cofnięcia udzielonej zgody w dowolnym momencie.
7.) Każdej osobie przysługuje prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
8.) Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednakże niepodanie danych w zakresie wymaganym przez administratora może skutkować brakiem możliwości podjęcia działań związanych z obsługą zgłoszenia.
Cookies
Ściśle konieczne pliki cookie powinny być włączone przez cały czas, abyśmy mogli zapisać preferencje dotyczące ustawień plików cookie.
Jeśli wyłączysz ten plik cookie, nie będziemy zapisywać Twoich preferencji. Oznacza to, że musisz ponownie włączyć lub wyłączyć pliki cookie.
Regulamin dotyczący konferencji
Regulamin płatności za udział w konferencjach Szczecińskiej Szkoły Wyższej Collegium Balticum
§ 1 Postanowienia ogólne.
Przepisy niniejszego regulaminu określają zasady płatności za udział w konferencjach Szczecińskiej Szkoły Wyższej Collegium Balticum, zwanej dalej „Konferencją”. Organizatorem jest Szczecińska Szkoła Wyższa Collegium Balticum w Szczecinie, ul. Mieszka I 61C, 71-011 Szczecin, NIP 9551978551.
Każda konferencja posiada odrębną stronę internetową, na której opublikowane są szczegółowe informacje dotyczące tego wydarzenia. Znajdują się tam między innymi informacje o wysokości opłat za udział w Konferencji i o terminie płatności. Na stronie internetowej konferencji znajdują się również dane kontaktowe osób odpowiedzialnych za organizację Konferencji.
§ 2 Zgłoszenie udziału.
Zgłoszenie udziału w Konferencji następuje poprzez wypełnienie i przesłanie formularza rejestracyjnego, dostępnego na stronie Konferencji.
Przesłanie wypełnionego prawidłowo formularza zgłoszeniowego, którego wzór znajduje się na stronie internetowej Konferencji i opłacenie konferencji, jest jednoznaczne z zawarciem umowy z Organizatorem, na warunkach opisanych w niniejszym Regulaminie. Oznacza to również akceptację Regulaminu oraz zobowiązanie się do przestrzegania jego ustaleń.
Termin rejestracji na Konferencję jest określony na stronie internetowej Konferencji. Osoba zgłaszająca swój udział w Konferencji zobowiązuje się do wypełnienia formularza rejestracyjnego poprzez podanie poprawnych danych, zgodnych ze stanem rzeczywistym.
Organizator nie ponosi żadnej odpowiedzialności za szkody powstałe w wyniku wprowadzenia do formularza rejestracyjnego błędnych danych Uczestnika.
§ 3 Płatności za konferencje.
Osoba zainteresowana udziałem w Konferencji, dokonująca rejestracji, zobowiązuje się do wniesienia opłaty za udział w Konferencji, zgodnie z cennikiem dostępnym na stronie internetowej Konferencji.
Warunkiem przyjęcia zgłoszenia udziału w Konferencji jest dokonanie płatności w terminie określonym na stronie internetowej Konferencji. Datą dokonania płatności jest data wpływu opłaty na konto Organizatora Konferencji.
Płatności mogą być dokonywane przelewem na konto bankowe Organizatora podane na stronie konferencji lub za pośrednictwem systemu szybkich płatności on-line przelewy24.
Rozliczenia transakcji przeprowadzane są za pośrednictwem usługi Przelewy24 oraz według regulaminu Przelewy 24.
Organizator dopuszcza możliwość pobrania od Uczestnika Konferencji płatności gotówką w dniu konferencji, po uprzednim zgłoszeniu Organizatorowi takiej formy płatności.
§ 4 Rezygnacja z uczestnictwa z konferencji.
Uczestnik ma możliwość rezygnacji z udziału w Konferencji.
Termin złożenia rezygnacji określa data wpływu rezygnacji do Organizatora Konferencji.
W przypadku rezygnacji z Konferencji, maksymalnie 14 dni przed datą wydarzenia, Organizator zwróci 100% opłaty za udział w Konferencji, w przypadku rezygnacji w terminie 7 dni przed datą wydarzenia, organizator zwróci 50% opłaty za udział w konferencji.
W przypadku rezygnacji z Konferencji, w terminie krótszym niż wskazany w ust. 3, zgłaszającemu nie przysługuje zwrot wniesionej opłaty konferencyjnej.
W przypadku odwołania Konferencji z przyczyn leżących po stronie Organizatora, zwróci on pełną opłatę za udział w Konferencji. Organizator może odwołać Konferencję bez podania przyczyn w terminie nie krótszym niż 7 dni przed planowaną datą jego odbycia.
Wszelkie zwroty rozliczanych kwot dokonane zostaną po planowanym terminie zakończenia Konferencji.
W przypadku płatności kartą płatniczą zwrot środków zostanie wykonany bezpośrednio na tę kartę po wskazaniu przez uczestnika danych do dokonania takiego zwrotu, czyli numeru konta, a w przypadku przelewów zagranicznych również numeru SWIFT i IBAN.
Rezygnacja z udziału w Konferencji odbywa się poprzez przesłanie zgłoszenia rezygnacji za pomocą poczty elektronicznej z adresu e-mail podanego przy rejestracji. Zgłoszenie rezygnacji należy przesłać do osób odpowiedzialnych za organizację Konferencji na adresy e-mail podane na stronie internetowej Konferencji i musi zawierać nr konta na które ma być dokonany zwrot oraz SWIFT i IBAN banku w przypadku przelewów zagranicznych.
Rezygnacja z udziału w Konferencji zostanie potwierdzona drogą mailową.
Organizator dokonując zwrotu opłaty konferencyjnej nie ponosi odpowiedzialności za ewentualne koszty przelewu oraz koszty administracyjne pobrane przez bank odbiorcy a także za ewentualne koszty wynikające z tytułu różnic kursowych.
§ 5 Przetwarzanie danych uczestników konferencji i zasady bezpieczeństwa.
Administratorem danych osobowych uczestników konferencji jest Organizator - Szczecińska Szkoła Wyższa Collegium Balticum w Szczecinie, ul. Mieszka I 61C, 71-011 Szczecin, NIP 9551978551.
Wszelkie dane osobowe osób uczestniczących w Konferencji przetwarzane są w celu organizacji oraz obsługi Konferencji. Po zakończeniu Konferencji dane przechowywane są w zakresie niezbędnym do rozliczenia płatności za udział w Konferencji.
Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak odmowa podania danych skutkuje odmową uczestnictwa w Konferencji.
Administrator stosuje wszelkie niezbędne środki dla zapewnienia bezpieczeństwa zbieranych danych osobowych, zgodnie z powszechnymi zasadami ochrony danych osobowych oraz poufności informacji.
Każdy ma prawo żądania od Administratora dostępu do danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, a także prawo do przenoszenia danych i wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania. Każdy ma prawo do cofnięcia zgody na przetwarzanie danych osobowych, którą udzielił Administratorowi. Wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano przed jej cofnięciem. Każdy ma prawo do wniesienia skargi do Organu Nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Organizator nie będzie przetwarzać ani udostępniać innym podmiotom danych o uczestnikach Konferencji z zastrzeżeniem ust. 7.
Uczestnicy Konferencji, dokonując rejestracji, wyrażają zgodę na zamieszczenie na stronie internetowej Organizatora Konferencji informacji o Konferencji wraz z listą osób uczestniczących w Konferencji, zawierającą imię i nazwisko uczestnika, kraj pochodzenia oraz placówkę naukową z którą jest związany.
Dane podane w systemie płatności on-line nie podlegają zmianom bądź usunięciu, gdyż stanowią integralną cześć transakcji. Danych zbieranych automatycznie przy dokonywaniu transakcji nie da się zmienić bądź usunąć. Do ochrony danych osobowych zgromadzonych w systemie płatności on-line stosuje się Regulamin Przelewy24.
Dokonując rejestracji udziału w Konferencji, uczestnik Konferencji wyraża zgodę na bezpłatne wykorzystanie swojego wizerunku przez Organizatora lub przez inne osoby działające na jego zlecenie oraz na utrwalanie, zapisywanie i zwielokrotnianie tego wizerunku wszelkimi dostępnymi aktualnie technikami i metodami, rozpowszechnianie oraz publikowanie w materiałach marketingowych służących reklamie lub promocji Organizatora i wszelkiego rodzaju prowadzonej przez niego działalności naukowej, edukacyjnej i dydaktycznej, na terenie Polski i za granicą, przez okres 5 lat od terminu Konferencji (w tym poprzez zamieszczenie w postaci cyfrowej w sieci Internet, a także w formie zdjęć, filmów, plakatów, folderów reklamowych, ulotek, kalendarzy, bannerów, prezentacji multimedialnych, ogłoszeń, reklam itp., emitowanych za pomocą różnych nośników, w szczególności wydruków papierowych oraz sieci Internet i telewizji) - korzystanie z utrwalonego wizerunku we wskazanych wyżej celach może nastąpić bez udostępnienia uczestnikowi Konferencji ostatecznej wersji materiałów zawierających jego wizerunek.
§ 6 Postanowienia końcowe.
Obowiązkiem uczestnika jest zapoznanie się z niniejszym Regulaminem.
Organizator zastrzega sobie prawo dokonywania zmian w niniejszym Regulaminie.
W sprawach nieuregulowanych niniejszym Regulaminem stosuje się odpowiednio przepisy prawa polskiego.
Please enable Strictly Necessary Cookies first so that we can save your preferences!
Polityka cookies
Pliki cookies
1.) Większość stron internetowych zapisuje z poziomu przeglądarki internetowej (Firefox, Internet Explorer, Chrome i inne) na Twoim koncie użytkownika komputera lub telefonu, za pomocą, którego łączysz się z Siecią, tzw. pliki „cookies”. Nasza strona, także korzysta z tej możliwości. Pliki cookies są pożyteczne. Dzięki nim zapamiętywane są indywidualne ustawienia do niektórych funkcji Serwisu (porównanie oferty, wybór szkół, lokalizacja), z których bez uruchomionej obsługi cookies w Twojej przeglądarce nie mógłbyś korzystać.
2.) Pliki „cookies” to pliki tekstowe, przechowywane w urządzeniu użytkownika Serwisu i przeznaczone do korzystania ze stron internetowych Serwisu.
3.) Podmiotem, który zamieszcza na urządzeniu końcowym użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskuje do nich dostęp jest operator Serwisu: Szczecińska Szkoła Wyższa Collegium Balticum, ul. Mieszka I 61c, 71-011 Szczecin.
4.) Programy służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszczają przechowywanie plików cookies w urządzeniu użytkownika (urządzeniu końcowym). Korzystanie z Serwisu bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one tak właśnie przechowywane. Każdy użytkownik Serwisu może dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki, lub informować o ich każdorazowym zamieszczeniu, lub próbie zapisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach używanej przeglądarki internetowej.
5.) Jeżeli z jakiegoś powodu uznasz, że zapis plików cookies narusza Twoją prywatność, możesz w każdej chwili zmienić sposób ich obsługi lub wyłączyć dla konkretnej strony internetowej, lub dla wszystkich połączeń z Twojej przeglądarki.
6.) Poniżej przedstawiamy sposoby na zmianę ustawień lub wyłączenie plików cookies w najbardziej popularnych przeglądarkach:
FIREFOX
W menu „Narzędzia” wybierz „Opcje” i w nich zakładkę „Prywatność”. Przeglądarka daje Ci możliwość zaznaczenia, że nie chcesz być śledzony w ogóle albo usunięcia pojedynczych „ciasteczek” poszczególnych witryn.
INTERNET EXPLORER
W menu „Narzędzia” wybierz „Opcje internetowe” i w nich zakładkę „Prywatność”. Specjalnym suwakiem możesz dostosować poziom prywatności albo przyciskiem „Witryny” możesz zarządzać ustawieniami poszczególnych serwisów internetowych.
CHROME
W menu ukrytym pod trzema poziomymi kreskami w prawym górnym rogu przeglądarki wybierz „Narzędzia”, a potem „Wyczyść dane przeglądania…”. Oprócz możliwości czyszczenia plików cookies, znajduje się tam link „Więcej informacji”, który prowadzi do szczegółowego opisu funkcji prywatności przeglądarki.
OPERA
Przyciskiem „Opera” w lewym górnym rogu otwórz menu i wybierz w nim „Ustawienia”, a następnie „Wyczyść historię przeglądania…”. Oprócz możliwości skasowania już ustawionych plików cookies, jest tam też przycisk „Zarządzaj ciasteczkami…” prowadzący do bardziej zaawansowanych opcji dla poszczególnych witryn.
SAFARI
W menu „Safari” wybierz „Preferencje” i w nich zakładkę „Prywatność”. Znajdziesz w niej opcje dotyczące plików cookies. W celu zapoznania się z opcjami obsługi plików cookies w telefonie lub tablecie prosimy sprawdzić instrukcję danego urządzenia.
7.) Usunięcie, ograniczenie lub wyłączenie obsługi plików cookies może doprowadzić do utraty niektórych funkcji naszego Serwisu.
8.) Pliki cookies wykorzystywane są w Serwisie po to by:
tworzyć statystyki, które np. wspierają pozycjonowanie stron, ułatwiając dotarcie do niezbędnej użytkownikowi informacji;
zmienić wygląd lub wersję serwisu oraz jego dostosowanie do systemu operacyjnego czy też przeglądarki;
pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania z Serwisu;
„funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez użytkownika ustawień, np. w zakresie regionu, z którego pochodzi użytkownik, wyglądu serwisu lub jego elementów;
„reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań;
pliki cookies „stałe” (pozostają zapamiętane w urządzeniu po zamknięciu przeglądarki (zakończeniu sesji) – wygasają po roku) oraz pliki cookies „sesyjne” (pozostają zapamiętane w urządzeniu po zamknięciu przeglądarki – zakończeniu sesji, są stosowane do zapisywania informacji z sesji);
„analityczne” pliki cookies gromadzą informacje o sposobie korzystania z naszej strony przez odwiedzających, typie strony, z jakiej użytkownicy zostali przekierowani, oraz liczbie odwiedzin i czasie wizyty użytkowników na tej stronie. W tym celu korzystamy z rozwiązania Google Analytics.
9.) Korzystając z Serwisu możesz za pośrednictwem przeglądarki zainstalowanej na Twoim urządzeniu końcowym otrzymywać pliki cookies podmiotów, pochodzące od podmiotów trzecich takich jak: Google (pliki Google Analitics) oraz Facebook. Więcej informacji na temat tych plików cookies możesz znaleźć na stronach internetowych tych podmiotów.