Wykształcenie biblioteczne – nie tylko dla bibliotekarzy!

Bibliotekoznawstwo

NIE MUSZĘ, NIE CZYTAM

O tym, że Polacy mało czytają, biją na alarm różne instytucje – szkoły, biblioteki, księgarnie. Według raportu Biblioteki Narodowej z 2019 roku spadek czytelnictwa nieco się zatrzymał, bo 39% badanych zadeklarowało, że przeczytało przynajmniej jedną książkę w ciągu minionych 12 miesięcy. Jedna książka – to nie brzmi zbyt zachęcająco, prawda? W 2018 tylko 9% badanych stwierdziło, że przeczytało więcej niż 7 książek. Poprzednie lata nie wyglądały lepiej.

Co ciekawe, wbrew pozorom w grupach czytających najmniej wcale nie znajdują się uczniowie – ich do czytania książek (lub choćby opracowań) zmusza szkoła; sporo jak na wyniki badań czytają też studenci. Moment rozstania  się z czytaniem następuje najczęściej w chwili zakończenia edukacji – zdany egzamin, obroniona praca dyplomowa, znaleziona praca… i uczucie „już nie muszę”, czasem wręcz: „nie muszę się męczyć”.

Te sformułowania doskonale podsumowują i zarazem wyjaśniają problem, wskazują bowiem, z ludziom kojarzy się często czytanie: z przymusem, brakiem przyjemności, nieraz też nudą. Czytanie nie zajmuje wysokiej pozycji na liście codziennych rozrywek i sposobu na odprężenie.

A JEDNAK KTOŚ CZYTA

Jednocześnie nie sposób zignorować faktu, że w każdym przedziale wiekowym znajdziemy osoby, które czytają książki, i to często, chętnie, z przyjemnością; dla których książka to naturalny element codziennego funkcjonowania, a biblioteka, księgarnia, własne domowe księgozbiory – to oczywiste miejsca, z których zasobów się korzysta.

Co różni te dwie grupy ludzi? To bardzo proste: czytelnicze doświadczenia, przekonania i nawyki wyniesione z dzieciństwa i okresu nastoletniego. Dzieci, które nie otrzymywały w rodzinie sygnałów zachęty do czytania, najczęściej stają się dorosłymi, którzy nie znajdują w sobie chęci do czytania. Szansę na naprawienie tej sytuacji ma szkoła – niestety, specyfika kanonu lektur szkolnych nie zawsze stanowi wsparcie w popularyzacji czytania. Bez nawyku czytania z kolei nie ma mowy o wyrobieniu w uczniach sprawności w wypowiadaniu się na piśmie i ustnie, zdolności czytania ze zrozumieniem, krytycznego odbioru treści i wielu innych umiejętności, których brak prędzej czy później odbije się na naszym dorosłym życiu.

CZY BYCIA CZYTELNIKIEM MOŻNA NAUCZYĆ?

Czy jest jakieś rozwiązanie? Oczywistym wydaje się stwierdzenie: tak, rozwiązaniem jest promowanie czytelnictwa! Jednak promowanie to musi odbywać się w sposób przemyślany, systemowy i dopasowany do potrzeb odbiorcy – czyli czytelnika. Nauczyciele i rodzice z własnego doświadczenia doskonale wiedzą, jak działają hasła w rodzaju „Czytaj, musisz czytać!”, „Tę książkę wypada znać” albo „Ja w twoim wieku już to przeczytałem”. Skutek? Wszyscy doskonale wiemy.

Do dobrego i naprawdę skutecznego wprowadzania dzieci i młodzieży w świat książek potrzeba kilku elementów: wiedzy o książce jako zjawisku kulturowym, o sposobach funkcjonowania biblioteki i metodach korzystania z dostępnych informacji; umiejętności ukazywania wartości literatury pięknej, naukowej i popularnonaukowej; zdolności do wczucia się w potrzeby i zainteresowania dzieci i młodzieży jako grup czytelników; znajomość współczesnych księgozbiorów (w tym tych dostępnych online), nowych autorów, ulubionych tematów i bohaterów literackich.

BIBLIOTEKOZNAWSTWO TO NIE TYLKO BIBLIOTEKA

Jak można zdobyć wiedzę, umiejętności i kompetencje przygotowujące do takiej pracy z książką? Bardzo dobrym pomysłem jest wybór odpowiednich studiów podyplomowychbibliotekoznawstwa z informacją naukową i animacją czytelnictwa. To dobra propozycja nie tylko dla osób, które chcą zostać bibliotekarzami – choć właśnie tu, we współczesnej bibliotece, rozkwita wielopoziomowa promocja czytelnictwa dzięki wydarzeniom kulturalnym, spotkaniom edukacyjnym, zabawom, warto więc docenić wpływ, jaki bibliotekarze mają na czytelnictwo w XXI wieku.

Jednakże wiedza i umiejętności zdobyte na takim kierunku jak bibliotekoznawstwo z informacją naukową i animacją czytelnictwa przydadzą się także nauczycielom w codziennej pracy pedagogicznej i dydaktycznejszczególnie wychowawcom, polonistom, historykom, którzy mogą zyskać nowe narzędzia do wykorzystywania literatury pięknej podczas swoich lekcji. Poza tym to dobra podpowiedź dla rodziców szczególnie przejętych czytelniczym rozwojem własnych dzieci: poznane zagadnienia promocji czytelnictwa i sposobów wprowadzania w świat literacki mogą okazać się niezwykle pomocne w codziennym życiu. Czemu nie nauczyć się czegoś, czym można wesprzeć bliską osobę, zwłaszcza taką, która potrzebuje pomocy podczas stawiania pierwszych kroków na czytelniczej drodze?

KTO, JAK, GDZIE?

Bibliotekoznawstwo z informacją naukową i animacją czytelnictwa to studia podyplomowe, które zgodnie z nowymi standardami kształcenia nauczycieli przygotowują pracy jako nauczyciel-bibliotekarz te osoby, które posiadają przygotowanie pedagogiczne; poza tym każdemu zainteresowanemu uczestnikowi dostarczają wiedzy i umiejętności dotyczących funkcjonowania biblioteki, pracy z książką, edukacji czytelniczej i medialnej, biblioterapii. Studia trwają trzy semestry (480 godzin). Co jest potrzebne, by podjąć takie studia? Jeśli chcesz być nauczycielem – wspomniane przygotowanie pedagogiczne. Jeśli bibliotekoznawstwo interesuje Cię z innego powodu – wystarczy miłość do książek oraz przekonanie, że czytanie nigdy nie wyjdzie z mody.

Praca w bibliotece, praca na lekcjach z książką, realizowanie działań z zakresu edukacji i promocji czytelnictwa albo po prostu udane rodzinne zabawy z literaturą – decyzja należy do Ciebie. Bez względu na to, jak wykorzystasz wiedzę i umiejętności zdobyte na bibliotekoznawstwie – nie będziesz żałować. Przecież chodzi o książki – i o przyszłych czytelników.

Takie studia podyplomowe możesz podjąć na Collegium Balticum – tu na pewno znajdziesz praktyczną formę zajęć i świetnie przygotowanych wykładowców. Nic dziwnego, w Collegium Balticum też lubimy czytać.


O AUTORZE:

dr Barbara Popieldr Barbara Popiel

Prorektor ds. jakości kształcenia
Szczecińskiej Szkoły Wyższej
Collegium Balticum

Biografia

Udostępnij:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

AKTUALNOŚCI

Konferencja CB

KONFERENCJA NAUCZYCIEL-RODZIC-DZIECKO

Zapraszamy na III edycję ogólnopolskiej konferencji pt. „Nauczyciel-Dziecko-Rodzic” dedykowaną nauczycielom, rodzicom, opiekunom oraz wszystkim, którym zależy na budowaniu wzajemnych, dobrych relacji oraz wspierania rozwoju dzieci

Wyniki konkursu dziennikarskiego

WYNIKI KONKURSU DZIENNIKARSKIEGO 2021

Za nami XIII konkurs dziennikarski „Bliżej niż myślisz”, który dedykowany jest uczniom szkół średnich z województwa Zachodniopomorskiego. Dziękujemy szkołom i nauczycielom, że mimo nadmiaru pracy

Majówka

MAJÓWKA 2021!

Majówka 2021! Uprzejmie informujemy, iż od dnia 30.04 do 3.05 (włącznie) pracownicy naszej uczelni majówkę spędzają z rodzinami. Serdecznie zapraszamy do kontaktu od 4.05 🙂

status zagrożenia - pomarańczowy

COVID-19

Status zabezpieczeń COVID 19 POZIOM 2: wdrożenie zaostrzonego rygoru sanitarnego.Praca świadczona głównie zdalnie, Uczelnia zamknięta dla osób trzecich, ograniczenie mobilności i kontaktów, zwiększenie ograniczeń w

Wyślij wiadomość

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *